0 518 visningar

10 svar

Har jag ätit grönkremla???

Sofia, Skåne

25 aug 2008 kl. 21:09

Jag har ingen lång erfarenhet av kremlor, men nyss stekte jag upp några grönkremlor (möjligen mellenkremlor) med smör och en några droppar vatten. Och det var inte alls gott. Jag åt bara en matsked, men det svider fortfarande lite i tungan. Som råa var de bara lite starka i smaken, som stekta smakar de lite som köttbuljong. Det var helt säkert kremlor (trots dåliga bilder identifierade Irene dem som grönkremlor).

Hur smakar stekta grönkremlor? Smakar de som kött? Tycker ni att de är goda? Kan jag ha ätit ngt annat än grönkremla??

0

Sofia, Skåne

25 aug 2008 kl. 21:52

Någon? Hur tycker ni att grönkremla smakar?

0

Protesterar!!

Irene A

25 aug 2008 kl. 22:26

Du skriver att jag identifierade grönkremlor, det gjorde jag inte alls, bara att det var kremlor och ifall de var milda så var de ätliga!
Nu skriver du att de var lite starka i smaken som råa, hur ska du ha det egentligen..?

0

Enelie, Linköping

25 aug 2008 kl. 22:29

Jag har bara smakat på skivor av rå Grönkremla (fick hjälp med artbestämning här på forumet.) Den smakade nästan ingenting.

Jag provsmakade en annan kremla som till att börja med hade en god smak av “färska gröna ärtor”. Efter en stund så började det “brinna” på tungan, säkert minst en kvart.

0

Protesterar!!

Sofia, Skåne

25 aug 2008 kl. 22:34

Förlåt Irene, det är alldeles säkert som du säger, det är jag som mindes fel. Det står i svampboken att grönkremla har lite stark smak som försvinner vid tillagningen. Jag bara undrar hur tillagad grönkremla smakar. Jag tror inte att jag kommer äta fler kremlor…

0

Sofia, Skåne

25 aug 2008 kl. 22:38

Tack Enelie för ditt svar. Då tror jag inte at detta var grönkremla. Som sagt, jag har nog fått nog av kremlor, min tunga är fortfarande lite bedövad.

0

Enelie, Linköping

25 aug 2008 kl. 22:47

Sofia:
Jag hade tänkt att försöka lära mig kremlor i år men jag går bet på det. Jag har aldrig plockat det tidigare.
Jag bryter och smakar men nu har jag gett upp.
Jag letar efter annat istället.
Det är svårt, tycker jag.

0

Enelie

Sofia, Skåne

25 aug 2008 kl. 22:52

Jag håller med. Det är svårt med en svampgrupp där “man kan äta allt som inte smakar starkt”. Det låter bra, men i praktiken vet man ju inte vad man äter. Det är bättre att lära sig vissa arter och vara säker.

0

BirgittaD

25 aug 2008 kl. 23:19

Jag vet inte vad du har ätit men alla grönkremlor som jag smakat på svider som råa: Däremot kan jag inte säga att hur de smakar som tillagade eftersom jag oftast blandar dem med andra mildakremlor och det blir jättegott.

0

Joachim Krumlinde

26 aug 2008 kl. 09:46

Om svampen smakade illa tillagad, så var det inte grönkremla. Det är svårt att säga vad det kan ha varit eftersom det finns få skarpa gröna kremlor. Du har inte blandat med något annat, som kanske smakade illa?

Kremlor är verkligen utmärkta matsvampar om de inte är skarpa i rått tillstånd.

0

Sofia, Skåne

26 aug 2008 kl. 18:44

Det var kanske 6 svampar som jag alla bedömde som grön eller mellankremlor. Men en eller flera måste ha varit ngt annat. Min tunga är ännu inte helt återställd och jag kände inte för att äta ngt på hela dan igår (kan förstås vara psykiskt).

Sorry Joachim, det blir inte fler kremlor för min del.

Tack för alla svar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone