Jag har ingen lång erfarenhet av kremlor, men nyss stekte jag upp några grönkremlor (möjligen mellenkremlor) med smör och en några droppar vatten. Och det var inte alls gott. Jag åt bara en matsked, men det svider fortfarande lite i tungan. Som råa var de bara lite starka i smaken, som stekta smakar de lite som köttbuljong. Det var helt säkert kremlor (trots dåliga bilder identifierade Irene dem som grönkremlor).
Hur smakar stekta grönkremlor? Smakar de som kött? Tycker ni att de är goda? Kan jag ha ätit ngt annat än grönkremla??
Jag har bara smakat på skivor av rå Grönkremla (fick hjälp med artbestämning här på forumet.) Den smakade nästan ingenting.
Jag provsmakade en annan kremla som till att börja med hade en god smak av “färska gröna ärtor”. Efter en stund så började det “brinna” på tungan, säkert minst en kvart.
Förlåt Irene, det är alldeles säkert som du säger, det är jag som mindes fel. Det står i svampboken att grönkremla har lite stark smak som försvinner vid tillagningen. Jag bara undrar hur tillagad grönkremla smakar. Jag tror inte att jag kommer äta fler kremlor…
Om svampen smakade illa tillagad, så var det inte grönkremla. Det är svårt att säga vad det kan ha varit eftersom det finns få skarpa gröna kremlor. Du har inte blandat med något annat, som kanske smakade illa?
Kremlor är verkligen utmärkta matsvampar om de inte är skarpa i rått tillstånd.
Det var kanske 6 svampar som jag alla bedömde som grön eller mellankremlor. Men en eller flera måste ha varit ngt annat. Min tunga är ännu inte helt återställd och jag kände inte för att äta ngt på hela dan igår (kan förstås vara psykiskt).
Sorry Joachim, det blir inte fler kremlor för min del.
Tack för alla svar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.