Hej Bo !
Det var väl ett trevlig möte, hoppas att du inte sparkade för hårt bara ?
För ca tre veckors sedan svarade du på ett inlägg ifrån mig , att ” ge mig till tåls “.
Du hade rätt, har plockat både trattkantareller, trumpetsvamp och blek taggsvamp sedan dess. Och än är det mildväder, härliga tider ! Lena
Jag har viss förståelse för att vissa personer upprörs av att jag sparkade älgen, men jag kan försäkra er om att det inte var någon hård spark jag måttade, iklädd gummistövlar. Jag hade hellre tagit den i örat, men jag nådde inte ditupp!
Visst är det väl ett konstigt beteende? Det naturliga för en älg vore ju att lägga benen på ryggen. Jag kunde ju haft “eldrör” med mig.
Här i skogen intill där jag bor, sticker inte rådjuren.Här är det bara myggor och getingar som sticks. Skämt åsido, rådjuren här omkring är inte ett dugg rädda. Dom kan stå och glo på bara några meters håll och vänta till man gått förbi, fast man har hund med sig. (kopplad)
Har själv träffat älg i skogen. Inte kul! Satt på huk o plockde trattisar när jag hörde något bakom mej. Vände på huvudet o såg en älg ca fem meter ifrån. Jag visste inte att jag kunde hoppa så högt från sittande ställning! Efter en stunds panik, när jag insåg att det inte fanns nånstans att klättra upp, vände jag mej till älgen o sade “om du går åt ena hållet, så går jag åt andra hållet o då stör vi inte varandra!”. Tro det eller ej, älgen fnös, ruskade på huvudet och gick!!!
Så jag tror ju att det går att tala med älgar!
Jag anser mig då ha minst lika stor rätt som älgarna att vistas i skogen. Om en älg skulle försöka hindra mig skulle jag dock först försöka hävda mig genom att åberopa allemansrätten, men om jag blev angripen skulle jag kanske dra till med en spark för att ytterligare visa att jag verkligen menade allvar. Till sist kanske vi anmäler varann för att en gång för alla få klarhet vem som har mest rätt att få vara i skogen, men jag tror att utlåtandet skulle bli “delad rätt till vistelse i skog och mark”, men jag skulle åtminstone yrka på besöksförbud och alltd minst 50 meters avstånd.
Ang Snurrig:
Skulle älgar ha “rätt att vara i skogen”?
Skall man vara i skogen skall man respektera allemansrätten.
Det gör inte älgen, den river ned trän, biter av skott, struntar i tomtgränser och framför allt: den skiter överallt!
Svampplockare däremot lever i samspel med naturen, de tar bara vad de behöver och förstör inte en massa virke.
Därför föredrar jag absolut att stöta på andra svampplockare när jag är ute i skog och mark.
Knappast är det ett nöje att springa in en snarstucken älg, som är kapabel att hitta på vad som helst. Älgen är dessutom ledad konstigt och kan sparka hårt rakt framåt. Kan vara bra att veta…
Snurrig:
Älgskiten är redan nedbruten, det är därför det är så äckligt att trampa i den.
Plastpåsar är visst nedbrytbara, t ex bärkassar förstörs på nolltid av vanligt dagsljus och blir till vatten och koldioxid.
Aluminiumburkar däremot är ju ett problem. Tack vare att det är pant på alla burkar så bryr sig inte folk att ta rätt på dem i städerna, det är ju alltid en pantsamlande gubbe/gumma som plockar upp dem.
Sådana finns ju inte i skogen, och där blir de ju liggande. En stor andel burkar är ju idag dessutom inte pantade, tyska dylika t ex.
Ett problem helt klart.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.