0 499 visningar

20 svar

Älgkonfontration!

Bo Reyer

6 nov 2005 kl. 17:25

I eftermiddags i dag stod jag plötsligt helt nära en älgkalv, vid trattisplockning. troligen en fjolårs-kalv. Inte förrän jag gav den en spark på vänster framben lommade den iväg. Denna händelse utspelade sig på Sala Stadsskog.

0

m

6 nov 2005 kl. 17:34

mötte ett vildsvin på 2 m håll förra veckan…. inte kul

0

Lena M

6 nov 2005 kl. 18:16

Hej Bo !
Det var väl ett trevlig möte, hoppas att du inte sparkade för hårt bara ?
För ca tre veckors sedan svarade du på ett inlägg ifrån mig , att ” ge mig till tåls “.
Du hade rätt, har plockat både trattkantareller, trumpetsvamp och blek taggsvamp sedan dess. Och än är det mildväder, härliga tider ! Lena

0

Affe

6 nov 2005 kl. 23:45

Du får ursäkta mej Bo, men varför i hela friden sparkade du på älgen? Hade inte denna lika stor rätt att vara i skogen som du?
Vissa saker irriterar mer än andra, och detta är absolut en sån sak…

0

Bo E-son

7 nov 2005 kl. 13:38

Instämmer med Affe!
För ett år sedan träffade jag på en älgko med kalv i trattkantarellskogen.
Det var så vackert att se dem stå stilla och glo på mig. Gick bara därufrån och var glad att de inte försökte sparka på mig…sparka älg…nej tack…

0

Bo Reyer

7 nov 2005 kl. 14:54

Jag har viss förståelse för att vissa personer upprörs av att jag sparkade älgen, men jag kan försäkra er om att det inte var någon hård spark jag måttade, iklädd gummistövlar. Jag hade hellre tagit den i örat, men jag nådde inte ditupp!
Visst är det väl ett konstigt beteende? Det naturliga för en älg vore ju att lägga benen på ryggen. Jag kunde ju haft “eldrör” med mig.

0

Stefan

7 nov 2005 kl. 15:38

Nej, en älg springer inte ifrån! De är ju nyfickna och inte rädda. En gång stod jag i flera minuter på vägen och väntade tills jag fick cyckla vidare. Ett rådjur sticker, men inte en älg…Han är ju kung i skogen.

0

Evus

7 nov 2005 kl. 16:54

Här i skogen intill där jag bor, sticker inte rådjuren.Här är det bara myggor och getingar som sticks.  Skämt åsido, rådjuren här omkring är inte ett dugg rädda. Dom kan stå och glo på bara några meters håll och vänta till man gått förbi, fast man har hund med sig. (kopplad)

0

Karin Hedén

7 nov 2005 kl. 18:25

Min svägerska blev vid ett älgmöte så illa sparkad att det krävde ambulanstransport, många stygn och konvalesens med kryckkäppar. Älgklövar är vassa.

0

annika, Morgongåva

9 nov 2005 kl. 09:52

Har själv träffat älg i skogen. Inte kul! Satt på huk o plockde trattisar när jag hörde något bakom mej. Vände på huvudet o såg en älg ca fem meter ifrån. Jag visste inte att jag kunde hoppa så högt från sittande ställning! Efter en stunds panik, när jag insåg att det inte fanns nånstans att klättra upp, vände jag mej till älgen o sade “om du går åt ena hållet, så går jag åt andra hållet o då stör vi inte varandra!”. Tro det eller ej, älgen fnös, ruskade på huvudet och gick!!!
Så jag tror ju att det går att tala med älgar!

0

Cobran

9 nov 2005 kl. 14:05

Ja, det är nog bättre att tala med älgar än att sparka på dem.
Tur förr Bo R att älgen var snäll och inte sparkade tillbaka! Det var ju en stor en eftersom örat satt för högt upp!
Tur det kanske! Dra en älg i örat verkar ju om möjligt ännu dummare än att sparka på den!

0

Snurrig

12 nov 2005 kl. 18:28

Ja….eller en liten älg men en ännu mindre Bo…..

0

Hasse

12 nov 2005 kl. 20:49

R-rocad på konfontration, ser ingen något?

Älg skall man inte vara nära, punkt slut.  Kommer älgen nära har den ingen respekt för dig och det kan innebära allvarlig fara. Sparka på en älgkalv är väl ok, men hade varit en fullvuxen ko eller tjur…

0

Evus

12 nov 2005 kl. 22:22

Annika, Morgongåva.
En härlig upplevelse måste detta ha varit och ett minne för livet.

Jag tänker alltid när jag går in i skogen att jag kliver in i djurens hem/vardagsrum/kök/sovrum/toalett etc.

Då ska man ta hänsyn!!!!!!!!!!!

0

Bo Reyer

13 nov 2005 kl. 11:34

Undrens tid är inte förbi! -Ingen har reagerat på den felstavade rubriken. Det ska ju vara konfrontation, och inget annat.

0

Snurrig

13 nov 2005 kl. 16:59

Konfontration eller icke….spring inte runt i skogen och sparka på dom som har större rätt än du att vara där.

0

Jörgen

13 nov 2005 kl. 17:13

Jag anser mig då ha minst lika stor rätt som älgarna att vistas i skogen. Om en älg skulle försöka hindra mig skulle jag dock först försöka hävda mig genom att åberopa allemansrätten, men om jag blev angripen skulle jag kanske dra till med en spark för att ytterligare visa att jag verkligen menade allvar. Till sist kanske vi anmäler varann för att en gång för alla få klarhet vem som har mest rätt att få vara i skogen, men jag tror att utlåtandet skulle bli “delad rätt till vistelse i skog och mark”, men jag skulle åtminstone yrka på besöksförbud och alltd minst 50 meters avstånd.

0

Snurrig

13 nov 2005 kl. 19:55

Jag blir gladare av ett djurmöte än att möta andra människor där jag plockar svamp. Och jag skulle då aldrig komma på tanken att försöka skada skogens invånare medvetet…..

0

Hasse

14 nov 2005 kl. 13:44

Ang Snurrig:
Skulle älgar ha “rätt att vara i skogen”?

Skall man vara i skogen skall man respektera allemansrätten.
Det gör inte älgen, den river ned trän, biter av skott, struntar i tomtgränser och framför allt: den skiter överallt!
Svampplockare däremot lever i samspel med naturen, de tar bara vad de behöver och förstör inte en massa virke.

Därför föredrar jag absolut att stöta på andra svampplockare när jag är ute i skog och mark.
Knappast är det ett nöje att springa in en snarstucken älg, som är kapabel att hitta på vad som helst. Älgen är dessutom ledad konstigt och kan sparka hårt rakt framåt. Kan vara bra att veta…

0

Snurrig

16 nov 2005 kl. 14:19

Hasse:
Älgskiten bryts iallafall ned av naturen…..gör all skit som människan lämnar efter sig det? Aluminiumburkar, plastpåsar mm????

0

Hasse

22 nov 2005 kl. 15:13

Snurrig:

Älgskiten är redan nedbruten, det är därför det är så äckligt att trampa i den.
Plastpåsar är visst nedbrytbara, t ex bärkassar förstörs på nolltid av vanligt dagsljus och blir till vatten och koldioxid.

Aluminiumburkar däremot är ju ett problem. Tack vare att det är pant på alla burkar så bryr sig inte folk att ta rätt på dem i städerna, det är ju alltid en pantsamlande gubbe/gumma som plockar upp dem.
Sådana finns ju inte i skogen, och där blir de ju liggande. En stor andel burkar är ju idag dessutom inte pantade, tyska dylika t ex.
Ett problem helt klart.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone