0 301 visningar

12 svar

Hjälp med artbestämning

Anders E

25 aug 2008 kl. 21:43

Jag tror att det är honungs skivling men är ej säker.

De växte på rötter på ett levande träd.

De var nästan fästa på undersidan av rötterna.

Och växte i klungor.

Tacksam för hjälp

0

Anders E

25 aug 2008 kl. 21:45

Två bilder till.

Tacksam för all hjälp jag kan få, ett suveränt forum

Anders E

0

Peter, Linköping

25 aug 2008 kl. 21:46

Om det där inte är honungsskivling skall jag äta upp min hatt.

0

Michael Krikorev

25 aug 2008 kl. 21:48

Du slipper äta upp hatten Peter… visst är det honungsskivling, men det är svårare att säga vilken av dem. Det finns flera arter honungsskivlingar i Sverige och det är inte många som kan skilja dem åt.

0

Peter, Linköping

25 aug 2008 kl. 21:50

Kvack, en sån tur.

Frågan är om man vågar äta dem?

För några år sen var det så fullt med honungsskivling i trakterna så att man ledigt skulle kunna plocka kassar av dem inom 10 kvadratmeter.

0

Annette L, norr om Sthlm

25 aug 2008 kl. 21:53

som barn åt vi den, men har slutat för det kom nån rapport om magåkomma…det knepiga är att vi forfarande äter stenmurklor, inte barnen dock…

0

Peter, Linköping

25 aug 2008 kl. 21:56

Svärmor bara skakar på huvudet åt murkellarmen. De åt säckvis med murklor och kokade aldrig ur dem innan torkningen. Varken hon eller hennes systrar har hört talas om en enda person som blivit sjuk av murklor.

Jag har inte det modet och jag uppmanar ingen att följa hennes exempel, men ändå.

0

Annette L, norr om Sthlm

25 aug 2008 kl. 21:58

Fast det är väl ett cancerframkallande ämne man varnar för…måste nog googla på det igen…;=)

0

Monica A

25 aug 2008 kl. 22:00

Var på resa i norr Rumänien förra året. Där var honungsskivlingen mycket populär och folk plockade kassevis. Många stod också vid vägarna och sålde.

0

Peter, Linköping

Karin Hedén

27 aug 2008 kl. 09:18

Hej Peter!
Riskvärdering är svårt. Din svärmor och hennes syster känner väl ändå någon som ätit murklor och senare i livet drabbats av cancer utan att veta hur cancern uppstått?
Urkokning (avkokning)före torkning verkar vara dubbelarbete. Såväl avkokning som torkning är verkningslösa mot det cancerogena giftet.

0

Peter, Linköping

Peter, Linköping

27 aug 2008 kl. 11:20

Både jag och svärmor känner människor som drabbats av cancer. Både de som ätit murklor och de som aldrig gjort det. De har förmodligen alla ätit kantareller. Ingen vet ändå varför de fick cancer.

Cancer-risken gäller så vitt jag vet endast dokumenterat för möss/råttor, som man matat med ohemula mängder stenmurkla. Om det gjorts någon epidemologisk undersökning av murkelätare mot icke murkelätare vet jag inte.

Avkokning och torkning görs för att få bort det njurverkande giftet. Det var det hon talade om. Hon skakar på huvudet åt att koka ur 2 ggr och sedan torka innan man kan äta murklor. De torkade dem bara, åt, och ingen blev sjuk av det. Trots mängden de åt, och trots mängden av gyromitrin som finns kvar.

Jag säger inte att man skall följa hennes exempel, men det förefaller som om livsmedelsverkets rekommendationer är mer baserade på försiktighetsprincipen. Själv funderar jag för mycket, och äter dem inte alls…

Man kan ju fundera över om mängden gift i murklorna varierar för olika regioner? Gynnar värme giftproduktionen? Svärmor kommer från norrland, och så även murklorna hon åt.

0

Peter, Linköping

Peter, Linköping

27 aug 2008 kl. 11:29

Här är en länk angående rekommendationer och murkelförtäring:

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11600&epslanguage=SV

Och för att mota eventuella hugg redan nu: nej, jag rekommenderar ingen att frångå rekommendationerna. Jag förringar inte risken att bli förgiftad av stenmurkla efter bristfällig hantering etc.

Jag tyckte bara det var märkligt att svärmora aldrig blivit sjuk eller hört talas om någon som blivit det, trots exponeringen. Men så åt de väl inte kilovis i taget heller.

0

Peter, Linköping

Karin Hedén

27 aug 2008 kl. 15:03

Som sagt. Riskvärdering är svårt. Man kan aldrig generalisera från ett enskilt fall eller några få i sin egen omgivning. Jag litar till min väninna, svampälskaren och toxikologen (giftexperten). Hon säger att om jag förstod mig på formeln för det cancerogena giftet i stenmurkla så skulle jag aldrig äta stenmurkla. Men kanske i hög ålder att jag smakar ändå...

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone