0 290 visningar

7 svar

Fjällskivling?

Marianne

6 nov 2005 kl. 19:21

Hittade en hel flock svamp på golfbanan.Liknar Stolt fjällskivling, men foten bara 8-10 cm och inte vattrad, bara vitgrå. Ringen sitter fast. Färgen vid brytning helt vit.Vad kan det vara?

0

johan larsson

7 nov 2005 kl. 07:01

Vit bläcksvamp, kanske…De brukar växa i gräsmattor. Svårt bestämma utan bild.

0

Hans v. E.

7 nov 2005 kl. 08:53

Fjällig bläcksvamp kanske. Den brukar växa i gräsmattor.

0

Irene A

7 nov 2005 kl. 09:00

Parasollskivling (Macrolepiota nympharum) kanske?
Den växer helst i barrförna, men jag vet ju inte hur det ser ut på golfbanan..

0

Björn Karlsson

9 nov 2005 kl. 22:51

När jag läste om fjällskivlingshittet så kom jag på en lustig sak. På min arbetsplats så har vi en stor vinterträdgård med diverse osvenska växter som exempelvis fikusar, kallor, vinrankor och andra mer eller mindre exotiska växter. Med jämna mellanrum så dyker det upp fjällskivlingslook-a-like svampar. Har länge grunnat på om de är ätliga eller inte, samt om de är knutna till någon eller några av trädgårdens växter. Eller om det har följt med mycel i den svenska planteringsjorden. Nån som har någon bra förklaring?

0

klas jaederfeldt

9 nov 2005 kl. 23:07

jadå Björn det är ofta så att olika arter av fjällskivlingar gärna dyker upp på just sådana ställen, ibland kan det faktiskt vara spännande saker som en grönsporig fjällskivling i ett subropiskt vilrum i Järfälla (sthlm)

0

klas jaederfeldt

9 nov 2005 kl. 23:10

fortsättning, och det var det tredje fyndet i Europa.
Chlorophyllum molybdites hette den. många träffar på nätet om deu söker på den

0

Tony

10 nov 2005 kl. 00:55

Det har nog med planteringsjorden att göra.
Själv har jag fått både gul fjällskivling och rodnande fjällskivling tillsammans med krukväxter. Dessa arter har jag aldrig hittat i närområdet runt huset, trots att rodnande fjällskivling är en ganska vanlig art.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone