0 597 visningar

25 svar

mina teorier

Birgitta F Bohuslän

25 aug 2008 kl. 22:58

gullhorn ger dig kantareller inom 10 meters radie

rodnande fulgsvamp ger dig karljohan inom 8 meters radie

0

Jan A, Uppsala

25 aug 2008 kl. 23:15

Birgitta, jag säger inte om jag köper dina teorier, men jag har i år en egen iakttagelse. Vi skördar mycket i en kalkbacke (granskog) som vi KALLAR Karljohans-backen. I år växer där myriader av panterflugsvamp insprängd bland alla kallarna, vanliga år bara ett fåtal. Nån som sett nåt liknande?

0

Enelie, Linköping

25 aug 2008 kl. 23:16

Det kanske stämmer . Jag har aldrig tänkt på det.
Jag gick i ett för mig nytt skogsområde idag. Översållat med flugsvamp.
En hel del KJ. Men, tyvärr, de var antingen larvangripna eller helt “vitmögliga”.

0

Birgitta F

25 aug 2008 kl. 23:19

det här med gullhorn och kantareller har fungerat i 4 år nu
Sen kan jag ju inte svära på att det är rodnande eller panter
vad tror du Jan ?

visar vägen till kj

0

Gula

25 aug 2008 kl. 23:23

Jag har heller aldrig sett så mycket flugsvamp som i år!! Både röda och bruna!! Man får formligen vada fram i flugsvampar när man går i vissa skogar!!!

0

Birgitta, mina teorier...

Jan A, Uppsala

25 aug 2008 kl. 23:48

...var inte alls ngt ifrågasättande av dina. Ser du fel på bilden så bör du rodna!..;)  Nej, också jag menar bara att svamparna också kan ha svampbästisar. Jag har framfört idén tidigare - men vänta bara. Samlar man på sig erfarenheter under en lång tid - jag har dagboksanteckningar om svamp och annat från 1949 till nu och tror mycket mer på dem än på “etablissemanget”. Vänta bara!

0

Birgitta F

25 aug 2008 kl. 23:53

alltid kul med teorier tycker jag
mina döttrar spanar numera efter gullhorn för att hitta ståtliga kantareller.
Ibland finns som på plats…i år beter dom sig knepigare än nånsin

0

Jenny S

26 aug 2008 kl. 01:04

Idag hittade jag iaf en massa soppar, som jag tror är karl johan växande tillsammans med en massa, vad jag trodde var, panterflugsvampar (vet dock inte säkert, nybörjare och ingen kamera med mig, men ngn sorts brun flugsvamp var det iaf, -jättevacker)

0

gunhild i Kåddis

26 aug 2008 kl. 07:41

Så här kan det se ut.

0

NadaL, Umeå

26 aug 2008 kl. 09:23

Min teori är :Där det finns röd flugsvamp, finns “bästisen” Karjohan i närheten också.

0

Jenny, våra teorier...

Jan A, Uppsala

26 aug 2008 kl. 09:50

... tycks liknande. det var just panterflugsvampen som jag pekade på i trådinlägget 2008-08-25 23:15:36.

Ska till Karljohans-backen idag och försöka få till nån bild!

0

Jenny, våra teorier...

Peter, Linköping

28 aug 2008 kl. 00:39

Ännu en “teori”...

Idag var jag ute i min hemmaskog, blandskog med inslag av ek och gräs.

Var jag än hittade granblodriska…så hittade jag smörsopp max 2m därifrån. Var jag än hittade smörsopp…så hittade jag granblodriska max 2m därifrån.

Ingen riska…ingen sopp…och vice versa, även om markbetingelserna var (till synes) desamma.

Kan det styrkas från andra forumhängare?

0

Jenny, våra teorier...

Tina Nordberg Kolsva

28 aug 2008 kl. 08:10

Blek taggsvamp o pluggskivling (ej matsvamp) Trivs ypperligt i vildsvinens uppbökade sargade mark. Narrkantarell åxå för den delen.

0

Gullhorn

Susann

28 aug 2008 kl. 08:31

Hur ser gullhorn ut då?

0

gullhorn

Susann

28 aug 2008 kl. 08:33

Ok nu har jag hittat dom:-)

0

Peters teorier

Jan A, Uppsala

28 aug 2008 kl. 08:51

Eftersom smörsoppen bildar mykorrhiza med tall och granblodriskan med - ja, just det - gran, så är din teori inte helt logisk. Eftersom dina svampar bodde i blandskog så kan det vara så att de helt enkelt gillar samma väderlek och andra förhållanden. Att jag själv har en ännu mer fantastisk teori/erfarenhet av några svamparter, som jag kommer att redovisa först om märkligheten upprepas också i år - eller nästa år, är en helt annan sak!..;))
En BRA artikel om svamp och mykorrhiza finns här:
http://www.naturochmiljo.fi/sve/arkiv/artiklar_i_finlands_/artikel-10310-4668.html
Kolla Finlands Naturs hemsida där det finns mycket läsvärt!

Mera om mykorrhiza finns här och “överallt”!
http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktaskog/pdf98/S98-08.pdf

Googla på “mykorrhiza” resp “mycorrhiza” så hittar du mycket. 
Jag har långt tidigare lämnat ett lästips som väl ingen minns:
http://www.mykoweb.com/articles.html
Kolla ALLA “Mycorrhiza Articles by Steve Trudell”

0

Peters teorier

Tina Nordberg Kolsva

28 aug 2008 kl. 08:55

Gullhorn Susann.

Bilden är fixad i PS

0

Peters teorier

Peter, Linköping

28 aug 2008 kl. 09:06

Tack för länkarna, Jan. Logiskt eller inte - de växte nära varandra, och det var så påtagligt att jag inte kunde hitta den ena utan att hitta den andra.

Vem vet, det kanske var fläckar av mark som var speciellt gynnsamma? En speciell betingelse som fanns just där?

Kanske en banbrytande observation av vetenskapligt värde? ; )

Jag skall läsa länkarna.

0

Peters teorier

Jan A, Uppsala

28 aug 2008 kl. 09:09

Läs du, det skadar väl inte - och jag skrev faktiskt “att de helt enkelt gillar samma väderlek och andra förhållanden”!

0

Peters teorier

Peter, Linköping

28 aug 2008 kl. 09:26

Jag hade hoppats på en något mindre alldaglig koppling…

Vi får väl se!

0

Re: mina teorier

Cynips, Falun

28 aug 2008 kl. 09:59

jag har hittat både gullhorn och kantareller 2 gånger vardera i år, dock inte tillsammans

vet inte om det har varit rodnande slugsvamp, men att det funnits KJ i närheten av de flugsvampar jag sett har i år inte varit så konstigt eftersom det finns KJ i stort sett överallt

0

Birgitta F

5 sep 2008 kl. 21:36

trattkantareller småttingar
rimskivling fina

0

en annan skvallersvamp

Birgitta F

11 sep 2009 kl. 18:23

Jag hittade en egen lokal med svart trumpetsvamp i veckan
Den här gynnaren visade vägen
Vet någon vad det kan vara

Hittade tillsammans med svart trumpetsvamp i granskog med inslag av löv

0

en annan skvallersvamp

Lena M

11 sep 2009 kl. 19:05

Det ser ut som ametistskivling !

0

en annan skvallersvamp

Peter, Linköping

11 sep 2009 kl. 19:10

Jag hittar också ametistskivling nära mina svarta trumpeter. Nästan alltid små illröda vaxingar också.

0

en annan skvallersvamp

Birgitta F

11 sep 2009 kl. 19:20

jättekul Peter jag såg också illrött idag = )
Tack alla för svaren

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone