0 1555 visningar

10 svar

Karl Johan

Björn Lindgren

25 aug 2008 kl. 23:23

Ibland blir min Karl Johan lite ” slemmig” när jag steker den.
Har hört någon rekomendera att snabbt koka upp den innan den steks.
Har någon erfarenhet av detta?

0

cärit

26 aug 2008 kl. 12:12

Har du tagit bort sporerna undertill?

0

Kjell Rilbe

26 aug 2008 kl. 12:15

Ska man ta bort rörlagret menar du?

Jag tog bara bort det där det var alltför gröngult = gammalt…

Jag torkar dock min svamp just nu.

0

cärit

26 aug 2008 kl. 12:21

Jag har fått lära mej att man skrapar bort det “svampiga” o ibland gulgröna soprlagret o då blir svampen mkt godare o steka. Torka har jag ingen erfarenhet.

0

Susanne Roberton, Stockholm

26 aug 2008 kl. 12:30

jag tar alltid bort rörlagret. i 90% av fallen så finns det ju larver där, och det tycker inte jag e så smaskigt…

0

Kjell Rilbe

26 aug 2008 kl. 12:42

Jovisst, det är oftast larver både i rörlagret och i resten…

Men nu hittade jag faktiskt några exemplar som ser ut att vara så gott som helt larvfria. OK, jag har hittat ett par pyttesmå gångar och tre levande larver, men det har jag slängt.

Skulle du ändå ta bort rörlagret? Alltså, av andra skäl än larver?

0

cärit

26 aug 2008 kl. 20:12

jag hade gjort det, just pga av att den blir mindre slemmig vid stekning

0

Irene A

26 aug 2008 kl. 20:18

Så länge rörlagret fortfarande är gråvitt låter jag det sitta kvar.
Jag har fått lära mig att det som ger upphov till slemmet i stekpannan framför allt sitter i hatthuden, så jag brukar skala dem.

0

Björn L

2 sep 2008 kl. 23:48

Hej Kjell.

Jag tar bort rören om de är mjuka och och gula, på yngre exemplar steker jag hela svampen.
Ibland blir den äslemmig trots att jag tagit bort gamla sporer Kanske steker jag för mycket åtgången och för stora bitar?

0

Björn L

2 sep 2008 kl. 23:52

Tack för ditt svar Irene. Jag tycker också att jag har mrkt att hatthuden kan bli slemmig särskilt på äldre ex.
Jag emellertid hört någonstans att man kan ge svampen ett lätt uppkok innan stekning. Jag får väl laborera lite.

MVH

0

Irene A

3 sep 2008 kl. 08:22

Jag märkte senast vi stekte karljohan att det knappt blev slemmigt alls i pannan. Då bestod skörden nästan bara av fötter (för hattarna var maskätna).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone