0 288 visningar

17 svar

Nybörjare? Titta här.

Charina, halland

26 aug 2008 kl. 08:16

http://www.sv.se/sok/index.asp?newsearch=true

Gör er själva o er omgivning en tjänst. Gå en svampkurs!

0

Skogs Mulle

26 aug 2008 kl. 12:26

Jamenvisst vad trevligt tack, men var är kursen?
Annars ser jag forumet här som en dynamisk levande dagsfärsk kurs :)
Jag lär mig en massa varje dag och får tips och råd som är som ett kanonfint komlement till böckerna :)))
Lära för livet av varandra!
Alla är så trevliga o vänliga här:)

0

Charina

Sussie

26 aug 2008 kl. 19:34

Herregud!! Hur kan man vara så giftig i attityden som du är??? Gör alla nybörjare och svampforumet en tjänst: gå en kurs i attitydförändring! Har sett en del av dina tidigare inlägg och tydligen är du en av dem som gillar att sticka ut hakan på detta forum. Skriv någon gång något snällt!! De flesta här är trevliga, vänliga och hjälpsamma. Varför kan inte du vara det också??

0

Jea

26 aug 2008 kl. 19:41

Själv hinner jag nästan aldrig gå på kurs. det här forumet passar mig perfekt. Jag har lärt mig jättemycket!

0

Evus

26 aug 2008 kl. 21:18

Nu känner jag mig också giftig och håller med Sussie!!!!!!!

0

cicki T Belgien

26 aug 2008 kl. 21:56

Alla är vi bara barn i början, har hängt med på guiden rätt länge nu (från och till) och har lärt mig oerhört mycket bara genom att läsa inlägg, titta på bilder och bli nyfiken. “Från kantarell till kremla” kanske. Dessutom har det varit roligt munhuggeri nu och då. Så Charina, jag förstår inte riktigt ditt inlägg.

0

Charina, halland

27 aug 2008 kl. 08:20

Ett forum som detta kan aldrig ersätta en svampkurs. Då får deltagarna se var o hur svampen växer. Kurserna leds av mycket kunniga personer.
Jag blir rädd när jag läser “har jag ätit grönkremla?”
Har själv varit med om att människor ringt mig i desperation med exakt samma fråga. En plötslig insikt om att det kanske kan ha varit lömsk flugsvamp.. :/

Svamp är inget att leka med.En kurs går på ca.500.- o det är väl investerade pengar.

0

anithau

27 aug 2008 kl. 09:24

Charina!
Du har rätt att en svampkurs är bra.
Vad jag reagerade på i ditt inlägg är tonen. Du låter lite nedlåtande. Alla har inte råd att gå en kurs. Då är svampguiden ett bra alternativ. Du behöver ju inte läsa inläggen. De flesta rubriker avslöjar ju innehållet i inlägget.
Hur skulle du själv vilja bli bemött?

0

Enelie, Linköping

27 aug 2008 kl. 12:53

Jag hade inte tänkt att kommentera det här inlägget men nu blir det så ändå.
Jag är själv nybörjare. Jag har en svampklubb här i sta´n och jag skulle jättegärna delta där.
Men jag arbetar för det mesta 6 kvällar/veck. och vem vill hålla svampkurs med mig på lördagskvällar?
Svampguiden är mitt enda alternativ för det är oberoende av tider.

0

Tanja i Gagnef

27 aug 2008 kl. 12:59

Jag hade inte heller tänkt kommentera ;-) men gör det ändå.. Vistt Charina håller jag med dig om att man bör gå en kurs, men om man inte har möjlighet så är det väl jättebra att ha det här forumet och kunna fråga oss som kanske kan lite mer?! jag delar jättegärna med mig av mina kunskaper, så ni som är nybörjare - fortsätt att fråga här, skaffa en bra (NY!) svampbok och gå en kurs om ni har möjlighet! Trevlig svampjakt önskar jag alla!

0

Annette L, norr om Sthlm

29 aug 2008 kl. 18:14

Idag är jag benägen att instämma med Charina! Att man lägger svamp i pannan som man faktiskt inte är 100% säker på är rent livsfarligt. Det är ganska intressant med tanke på att folk i normalt “skriker” om en fisk eller fläskköttsbit precis har “stannat” i tillagningen, för att inte tala om kyckling…Inte 17 äter vi rå kyckling, bara för att “testa lite”. Jag hoppas verkligen att kvinnan klarar sig!

0

Charina

29 aug 2008 kl. 19:32

Ni kanske förstår mig nu?

0

Mimmi, Mjölby

29 aug 2008 kl. 20:41

Jag förstår dig.
Men jag förstår också varför Sussie tyckte att du skulle gå en kurs i attitydförändring. Det finns många sätt att förmedla sitt budskap, och oftast tjänar man på att använda ett trevligt, ödmjukt och milt sätt. Den här tråden liknar de sura, tvära, klumpiga påhoppen som kommer när svampsäsongen drar igång och folk börjar skriva “gula kantareller”... Och jag blir så trött. Jag har inget emot själva sakfrågan - inte i detta fallet heller - men är det så himla svårt att vara TREVLIG?? Är det så mycket begärt?

0

Emira

29 aug 2008 kl. 20:50

Bra länk Charina!
Du borde gå en dator kurs!

0

Annette L, norr om Sthlm

29 aug 2008 kl. 20:52

Det här ett mycket informativt & trevligt forum, men som all konversation via nätet, blir det lätt missförstånd. Det är en självklarhet att man skall vara hövlig, ödmjuk & trevlig. Jag menade inte att vara otrelvig i mitt inlägg alls. Igår tyckte jag att tråden var “onödig” men i en del trådar idag har kvinnan med förgiftnig diskuterats och även jag känner att en kurs är på plats. Jag har gått några i ungdomen, men då åt man ju en del som i dag klassas annorlunda, så jag behöver fräschas upp. Ungerfär som halkskörning, livräddningkurs. Ber om ursäkt om mitt inlägg var syrligt, men det var inte avsikten.

0

Tobias

29 aug 2008 kl. 20:54

Är det du charina som håller i kurserna och känner att detta utsökta forumet konkurerar ut dig eller???
Tycker som skiftarbetande att forumet är helt superbt. Jag koncentrerar mig på soppar, kantareller och champinjoner. Tar inga som helst risker om vad jag äter. “Bättre tiga och anses dum än att öppna munnen och bekräfta det” lisa simpson (bl.a)

0

Mimmi, Mjölby

29 aug 2008 kl. 20:58

Annette - Vill bara förtydliga att det inte var ditt inlägg jag reagerade på. Du svarade på sakfrågan i Charinas trådstart, och det kanske jag också borde ha gjort… För själva saken håller jag i princip med om. Men jag tycker att det är så tråkigt att man inte kan kosta på sig en och annan krumelur för att skapa en trevlig och ödmjuk atmosfär. Jag kanske är överkänslig, inte vet jag, men inte kostar det väl så förfärligt mycket att vara trevlig mot sina medmänniskor? Nybörjare, “stjärnor”, regelrätta klantskallar eller medelmåttor?

0

Annette L, norr om Sthlm

29 aug 2008 kl. 21:01

Mimmi, jag trodde nog du menade mig ;=) och jag har oxå varit med om “de gula kantarellerna” så jag kände att jag ville förtydliga mig lite ;=)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone