0 5314 visningar

14 svar

Blodriska, larvigt och laga

Enelie, Linköping

26 aug 2008 kl. 12:45

Jag har plockat Granblodriska för första gången och ska försöka vara modig:) och smaka på den.
Jag är extremt noga med att inte äta larver i svamp.
Men med riskan är jag osäker på hur man upptäcker dem.
De som hål inuti är ju uppenbart men de som har grönfärgade/grönflammiga skivor: har larverna börjat äta där eller beror färgningen på något annat?

Är det smörstekt som gäller för den här också?

0

Tanja i Gagnef

26 aug 2008 kl. 13:58

Granblodriskan är en av mina absoluta favoriter, hoppas du också upptäcker hur god den är! Jag är jättepetig när jag rensar, de gröna fläckarna på skivorna uppkommer där det läckt ut lite vätska ur svampen, den morotsfärgade saften blir grön när den torkar. Jag skär som du bort alla bitar där det är hål, och skivorna kollar jag när jag skär svampen i små bitar.
Japp! Smörstekt med salt o peppar o jag har gärna i lite vitlök.
Smaklig måltid! :-)

0

Jan A, Uppsala

26 aug 2008 kl. 15:08

Hoppas du hittar också den läckra riskan, tallblodriskan, Eneli. Den ger dig ytterligare en njutningsdimension. Du har ju kalkmarker; leta rätt på en lite sandig sån med tall!

0

Peter, Linköping

26 aug 2008 kl. 17:36

Kanske utåt Kärna mosse?

Mitt vanliga råd vad gäller svamp och tillagning gäller även i blodriskefallet: stek hårt!

0

Kurt

26 aug 2008 kl. 18:42

De brukar ju tyvärr väldigt ofta vara angripna av insektslarver. Har det varit en kort period med frost, och sedan blir varmare igen kan man dock hitta fina blodriskor.

0

Jan A, Uppsala

26 aug 2008 kl. 18:48

Granblodriskorn är HÄR just nu iss helt oangripna! Vi hade frost i juni…

0

Sofia, Skåne

26 aug 2008 kl. 19:19

Det är supergott med blodriska, Enelie, men bli inte rädd när du går på toaletten! :)

0

Enelie, Linköping

26 aug 2008 kl. 22:42

Det var jättegott så det kommer jag att göra om! Men jag glömde vitlöken och får ta med det nästa gång.
Och, Peter, jag knaperstekte dem på din inrådan.
De var mycket larvangripna men det fanns ju gott om dem.

Jan A.: Det är du som har talat dig så varm för den här svampen så att jag vågade prova till slut.
Jag bor ju mitt i sandmark med tall så jag ska försöka hitta den andra läckerheten också.

Jag kollade en bok så jag kan undvika en “toachock” imorgon:)

Tack för alla tips och råd!

0

Jan A, Uppsala

27 aug 2008 kl. 10:07

Nån gång i natt Eneli hade jag skrivit ett både långt+ och inspirerat+ inlägg om ‘nånting’ och när jag skulle skicka det så kunde jag bara läsa “Tjänsten ej tillgänglig” eller nåt sånt. Aha, nu har Micke stängt av mig för att jag är för “ironisk och elak” tänkte jag…
Så i fortsättningen skriver jag allt i Word och klistrar in det i snackrutan!
Alltnog, jag kan inte hålla reda på allt jag talar mig varm för, men jag tror dig!  Det är fint att du gett dig på normala blodriskor, men jag undrar vad du skulle säga om en av mina, med saft som omedelbums blir fett och kraftigt koboltblå och som tillagad blir lika intensivt ÄRGGRÖN! Det du!
Tallblodriskan borde passa dig av flera skäl. Den är både större och mindre angripen!
Och intill den växer ofta den godaste av riddarmusseronerna - som man inte ska äta - i mängder!
Blev visst lite ordlekigt mot slutet…

0

Enelie, Linköping

27 aug 2008 kl. 12:40

Har du onormala garnblodriskor eller en helt egen art?

På lördag ska jag ta en tur och hoppas hitta lite med tall.

Ang. ditt problem med att skicka in ett inlägg inatt:
Jag råkar ofta ut för något liknande när jag klickar på “Skicka” när jag skrivit ett inlägg.
Jag tror att mina problem beror på att jag har ett minst sagt instabilt internet.
Jag kör Firefox och väntar en stund (utan att stänga ner mitt inlägg).
Då finns det en knapp längst ner där det står “Försök igen”. Det brukar funka och jag slipper att skriva om mitt inlägg.

0

Mimmi, Mjölby

30 aug 2008 kl. 18:46

Idag hittade jag GRYMT mycket blodriska! Jösses, jag har aldrig sett så mycket blodriska på en gång… Jag fick krypa runt och plocka dem, för de växte inne i en tät plantering där man inte kunde gå omkring, och knappt stå upprätt heller.

Nu håller jag på och rensar och kokar ur dem. Jag är lika petig med larver som Enelie, men jag märkte att om man skrapar med kniven på skivorna där de är grönprickiga/färgade, så får man bort det. Det sitter alltså ganska ytligt, så man behöver inte skära bort både skivor och “hattkött”.

Nu får jag googla på recept med blodriska, för det lär bli mååånga påsar i frysen!

0

Lennart i Örebro

31 aug 2008 kl. 18:09

Ja, i år verkar det finnas hur mycket blodriska som helst. Jag plockade bara små, fasta och fyllde ändå korgen på en timme (granblodriska, dock). Jag håller helt med Peter: Stek hårt så blir all svamp god. I kväl blir det blodriskepaj, vilket jag aldrig gjort förut. Men det är väl inte så svårt antar jag.

Smaklig spis!

0

Milvi i Mölnbo

13 sep 2009 kl. 13:02

du ser på en gång att masken har angripit en riska, syns i foten och så pass som jag vet maste man förvälla dem först,sedan kan du smörsteka eller konservera dem, jättegott

0

Peter, Linköping

13 sep 2009 kl. 14:47

Nu när tråden ändå väckts upp från de döda kan jag berätta att jag haft den stora turen att finna tallblodriska i trakterna, Valla och bortom Ullstämma.

Det var en riktigt god svamp, inte lika kryddig som granblodriskan men med en nötig fin smak och tuggvänlig konsistena.

0

Enelie, Linköping

13 sep 2009 kl. 15:13

Jag provade mina första riskor förra året, Granblodriska.
Jag stekte den utan förvällning och tyckte att det var gott.
Förra veckan såg jag några små fräscha ex. men hann inte ta reda på dem.

Grattis Peter!
Jag lyckades bara hitta 2 ex. av Tallblodriska förra året så det var lite svårt att jämföra smaken.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone