Vi var igår på ICA Maxi och handlade. Som vanligt kollade jag in svampsortimentet, både färsk och torkat. Fårska kantareller från Österike (159:-kg) exponerades faktiskt ståendes i kylanläggning. Jag blev imponerat, de lär sig.
Man sålde även torkat kantarell och karljohansvamp från Italien. (se bif. bilder) Kolla in namnen på svampförpackningarna. Det framgår även att Italienarna inte rensa bort det gröngula rörlager på svamparna, man använder i praktiken hela svampen. Jag köpte en förpackning av båda sorterna och noterade priset på baksidan.
Jag torkade kantareller 2006 som jag haft i en Glasburk. Färgen på mina är mycket gulare. Jag torkade dom som prydnad, men också som experiment. Kanske dax och kolla den lagrade smaken.
Ang rören. Min morbror från frankrike torkar KarlJohan alltid med rörlager (I SOLEN). Smaken blir mycket starkare med rörlagret med.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.