Nej inte koka dem i vatten, lägg de rensade svamparna i en kastrull tillsätt evenuellt lite vatten, några matskedar bara sedan kokar svampen i hop i sitt eget vatten och när det kar kokat ner så spadet just täcker svampen då drar man kastrullen av plattan och så får det svalna, sedan i förpackningen och frys.
Stina, det beror helt på vilka svampar du tänker på. Riskor behandlas så och vissa murklor. Det för att koka bort starka smakämnen och giftämnen i murklan. De kokas och vattnet kastas bort. Soppar ska inte kokas, inte heller champinjoner, kantareller och så vidare.Annars försvinner smaken med vattnet.
Ok?
Häll aldrig vatten på svampen,om den inte är torkad. Lägg den rensade och nedskurna svampen i en kastrull eller stekpanna med lock och sätt på svag värme (rör om lite). Du kommer att märka att all vätska från svampen kommer ut. Rör om och höj värmen,rör om igen och och låt svampen puttra i sitt spad. Höj värmen ytterligare och ta av locket när det puttrar på bra och låt vätskan sakta dunsta bort. Jag brukar lägga den färdiga svampen i stora glasslådor, som jag ställer i kallt vatten för snabb avkylning och sedan direkt in i frysen i lagom stora förpackningar. Lycka till!
Bra Gittan, den där metoden funkar för mig också :)
Fast gud ska veta att jag också var nollställd i början, och att skillnaden mellan att koka in vätska och att koka och slänga vattnet var ganska luddig för mig innan jag fattade vad andra menade. Det vart ganska smaklös svamp från frysen i början…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.