Idag på svampjakten hittade jag en svamp jag aldrig tidigare sett. Hade tyvärr ingen kamera med mig, så jag ska försöka beskriva den. Den var liten och såg ut ungefär som en taggsvamp i färg och form (därför stannade jag). Men när jag tittade närmare så var det som stora röda droppar höll på att tränga ut ur hatten. Det såg ut som bloddroppar och lämnade en orange fläck på fingrarna. Vad var det jag hittade?
Dropptaggsvamparna (det finns en skarp och en mild) är förvisso fantastiskt vackra och signalarter, dvs. säger någonting om att skogen har vissa kvaliteter. Däremot är ingen av dropptaggsvamparna rödlistade. Några andra Hydnellumarter som är rödlistade är tex. dofttaggsvamp och gul taggsvamp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.