0 419 visningar

5 svar

Hur fort växer KJ

Lena

26 aug 2008 kl. 20:10

Hur lång tid kan man förvänta sig att det tar för KJ att komma upp om man idag ser en liten knopp på väg upp?

0

Maggan

26 aug 2008 kl. 20:29

Jag vill börja med att säga att jag är rätt ny på svampar. Men tittar man här på forumet så verkar många säga att:

Sopparna växer betydligt snabbare än kantareller. Det tar ca två veckor för kantareller att växa till sig. Men sopparna växer betydligt snabbare - på ett par/några dagar. Åtminstonde om man ska tro vad som skrivits innan på forumet.

Om detta stämmer så kan du titta till din “knopp” om ett par dagar. Hör gärna av dig om det stämmer!

0

Michael

27 aug 2008 kl. 11:41

När det är så gynnsamt som i år kan du utan problem gå på samma ställe med tre-fyra dygns mellanrum. Jag plockar på två ställen för tillfället. Plockar dag 1 & 2 vilar tar hand om familjen dag 3 och sedan börjar jag om igen.

0

Lilla My

27 aug 2008 kl. 13:32

Kanske ett dygn från knopp till ungherre, skulle jag vilja säga, för nu när det är så varmt ute vill du antagligen inte att svampen ska hinna bli jättestor, och därmed mjuk, grön i porlagret och kanske angripen av larver. Men det är en kvalitetsfråga.

0

Lena

27 aug 2008 kl. 21:24

Hej!
Märkligt men idag var jag ut igen .Sen i förrgår kommit upp flera fina exemplar där det inte fanns något då?

0

Lilla My

28 aug 2008 kl. 08:47

Det är det jag menar, Lena, att de går från knopp till ungherre väldigt fort i den här temperaturen och med så hög luftfuktighet :)

Keep on Plocking!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone