0 299 visningar

12 svar

Hjälp med identifiering

Anders

26 aug 2008 kl. 20:42

Funna i Skrylleområdet i Lunds kommun.

Nr 3 Luktar såpört
Nr 5 luktar mandel
Nr 7 luktar lite fränt citron
Tack på förhand

0

Anders

26 aug 2008 kl. 20:44

Hittade två (eller fyra) andra svampar. Den ena (ena paret) hade någon redan ryckt upp. Den vägde minst ett halvt kilo.

0

Anders

26 aug 2008 kl. 20:44

Glömde bilder

0

Peter, Linköping

26 aug 2008 kl. 20:47

Den stora är sammetsfotad pluggskivling. De andra vågar jag mig inte på, fast den till höger är väl en riska av nåt slag i alla fall.

0

Nina A

26 aug 2008 kl. 20:47

de sista bilderna är sammetsfotad pluggskivling,oätlig men bra till att färga garn med :)

0

Joachim Krumlinde

26 aug 2008 kl. 20:53

Om man får vara lite kritisk så hade det varit enklare med en helt vit bakgrund. Nr 1 är förmodligen rodnande fjällskivling (tveksam matsvamp) och nr 2 rynkroting (ej matsvamp).

0

Irene A

26 aug 2008 kl. 20:55

3. har den skivor eller porer på undersidan?
4. ametistskivling
5. någon trattskivling
6. en riska
7. pluggskivling

0

Anders

26 aug 2008 kl. 23:43

Tack för all hjälp. Några av svamparna (särskilt nr 7) var blöta och slemmiga så jag tyckte det var bäst att lägga dem på en tidning, även om det är en dålig bakgrund.

Nr 3 har skivor på undersidan.
Tror inte att nr 7 är en pluggskivling då den luktar ganska skarpt och inte så behagligt.

0

Rörigt...

27 aug 2008 kl. 00:07

På fråga A säger jag B och på fråga B säger jag Sydsvenskan.

0

Mia

27 aug 2008 kl. 00:11

Nr 6 är en Pepparriska. Är personligen förtjust i den på varma mackor och i omeletter. Dock kräver den en del arbete och därför är den inte så där populär bland svampplockare. Pepparriskan faller i gruppen av “Finska Riskor”.

0

pepparriska

Birgitta F

27 aug 2008 kl. 00:14

du kan få min Mia
uppfödd på eländet , fanns nästan bara den där jag växte upp

0

pepparriska

Mia

27 aug 2008 kl. 00:26

Hehe, tack Birgitta, ja att man tröttnar på en svamp som man vuxit upp på kanske inte är så underligt, själv är jag rätt trött på Gula kantareller av liknande skäl, men det slinker ändå ner i matlagningen emellanåt för att blidka gästerna :).

0

pepparriska

Hans v E

27 aug 2008 kl. 18:14

Joachim tror rynkroting på 2an. Jag går ett steg längre och säger brunluddig roting - Xerula pudens (om den har styv fot och är finluden).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone