0 249 visningar

27 svar

ofattbart

LENA M

7 nov 2005 kl. 19:18

HUR kan en sådan enkel fråga OM KANTARELL få så många inlägg ?Detta var ju uppe i somras om jag inte minns fel,
Begriper INTE vad ni debatterar, .
Är det brist på svamprapporter, nu när det inte finns så mycket att förtälja p.g.a att säsongen är slut.
Ursäkta, jag tycker att detta börja ta lite väl STORA propotioner.
Kan vi inte debatera nägot trevlgare, undrar Lena

0

Bo Reyer

7 nov 2005 kl. 19:51

Hej Lena!
Jag håller fullständigt med dig. Nu ger vi oss på stavningen i forumet istället! Jag börjar med propotioner, debaterasamt nägot trevlgare. Många skribenter skriver betydligt sämre än du och jag, men det är tydligen roligare att debattera gula kantareller om och om igen.
Mitt eget inlägg från igår lät lika illa. Jag menade ju naturligtvis “konfrontation med älg” och inget annat. Jag hoppas att du inte tar illa vid dig, då jag tror att du har glimten i ögat.
M.V.H.

0

Joachim Krumlinde

7 nov 2005 kl. 20:09

Ett tips bara: de trådar man inte är intresserad i, kan man helt enkelt låta bli att läsa, i stället för att skapa mottrådar.

0

Bengt Sandh

7 nov 2005 kl. 20:12

Hej Lena!

Att ämnet är högintressant för de allra flesta går inte att ta fel på. Förra gången det var uppe skrevs inte mindre än 109 inlägg och det ser ut att hamna på liknande siffror igen. Därmed inte sagt att alla inlägg är av hög kvalitet men det gäller väl alla ämnen överlag.

Varför ska man då ondgöra sig över att SÅ många engagerar sig? Jag ser det som ett hälsotecken.

Endast 67 av de 500 senaste inläggen har besvarats fler än 10 gånger. Ämnet “gul kantarell” är överlägset mest engagerande och det säger väl det mesta om vilka känslor som kommer i svallning.

På finska svampsajter är ämnet också mycket hett men har där ett annat namn, nämligen “kul kantarell”.

0

Reine

7 nov 2005 kl. 22:26

Begriper INTE vad ni debatterar, skriver du. Jo om vad man ska kalla den gula Kantarellen.Är det brist på svamprapporter, ja det kanske det är.
Du har ju själv startat frågor om presentaioner och annat, som jag inte orkar läsa.
Who cares, keep on.

0

Bengt Sandh

8 nov 2005 kl. 00:00

Hej igen Lena!

Du efterlyser debatt om “något trevligare” än (gula) kantareller.

Kom igen nu och dra igång din egen debatt om något trevligare! Om du inte har några konkreta idéer så har jag några förslag: Det skulle vara kul att debattera t.ex. vilken/vilka varuhuskedjor man helst vill göra reklam för i svampskogen när man bär hem svampen i dessa för svampen så förödande plastkassarna. Kan man antagas vara seriös om det står Willy`s på den? Är ICA Kvantum inne? Coop? Sven-Arnes Livs & Utombordsmotorer?

Eller är det så att det är helt ute med plastkassar i skogen? Hur ska en svampkorg se ut? Med lock? Utan lock? Tillverkad i Polen eller kanske i Grythyttan? Får man prata för sig själv i skogen? Om svaret är “ja, det får man”, får man då prata om annat än svamp för sig själv eller måste man strikt hålla sig till ämnet? Ska man ha med sig något att mata fåglarna med? Ska man ha svampkniv med sig eller går det bra med utan svampkniv? Ska man stänga av mobiltelefonen så att man inte skrämmer älgar, harar, möss och domherrar om det ringer någon på den?

Vem ska säga “hej” först om man stöter på andra svampplockare? Ska man bli tjurig om den eller de man möter inte hejar på en? Om man blir tjurig, ska man ta med sig denna sinnesstämning hem eller ska man skaka den av sig och glömma att man någonsin mötte denna person? Ska man cykla till skogen eller ska man ta bilen om den sammanlagda sträckan överstiger 5 km? Om man blir nödig och har glömt WC-papper, ska man då hoppa på cykeln eller in i bilen och köra till närmaste kända toalett för att därefter återvända till skogen? Eller ska man helt enkelt göra som våra förfäder som inte hade några alternativ: Ta det sura äpplet i vacker hand och sätta sig ner i mossan och glömma att man är bankdirektör?

Ja, ämnen att diskutera finns det gott om så jag föreslår att vi ägnar resten av “the off season” till att komma med ännu fler förslag på saker att vända ut och in på här på forumet. Det är bra om man kan skönja någon form av anknytning till ämnet “svamp”.

Klang i (gula) kantarellen på er alla!

0

Affe

8 nov 2005 kl. 01:35

Bengt Sandh, du är bara helt underbar!

Heja, heja.

0

Lena M

8 nov 2005 kl. 06:31

Godmorgon Bengt och alla andra som svarat på inlägget.
Jag måste naturligtvis ha fel, eftersom flertalet tycker att ämnet ” gul kantarell ” är så intresant.
Jag respekterar er alla, era åsikter ! Tyvärr, har jag inga uppslag på någon givande debatt men följer med intresse detta forum. Ha det bra,
tycker Lena

P.s. Hoppas, att stavningen blev korrekt. D.s

0

Sven Hedin

8 nov 2005 kl. 10:45

Riktigt kul Bengt. Fick mig ett riktigt gott skratt på morgonkvisten.

0

bo e

8 nov 2005 kl. 11:44

Bengt S:
Själv använder jag tygväska som varit risförpackning och bär texten “Himalaya Brand”. Det tycker jag är coolt.
Tyvärr tappade jag min andra tygväska förra sommaren, men denna hänger med ännu!
Hopfällbar kniv finns alltid med i ryggsäcken tillsammans med någon form av regnberedskapsplagg om vädret är osäkert. Dricksvatten och någon frukt kan vara trevligt, fast kan utelämnas i blåbärstider.
Toapapper finns med i ryggsäcken, samt i vissa undantagsfall karta, om det finns anledning att specialstudera området utifrån ett kartperspektiv (har inget med svamp att göra utan är mer ett tecken på intresse för geografi och kulturhistoria. Det kan exempelvis vara intressant att studera en karta från 1850-talet och jämföra med landskapet i nutid.)
Promenaden överstiger alltid 5 km och ibland kan det bli buss hem om det t ex ruskar till alldeles oväntat från ovan, oftast är det promenadskorna som gäller åt alla håll för jag tror att motion är nyttigt för kropp och själ.
Trevligt är det i alla fall.

0

per d

8 nov 2005 kl. 13:53

tygväska tycker jag inte låter speciellt bra, givetvis skall det vara en flätad korg utan lock. svampkniv skulle jag vara lite försiktig med att ta med då det ju råder knivförbud i sverige på allmänn plats. skall du ta bussen hem från svamskogen gör du nog bäst i att deponera svampkniven hos busschauffören som så kan tillkala ordningsmakgten för ett omhändertagande av denna kniv !

0

Evus

8 nov 2005 kl. 16:47

Alltså Bengt Sandh, du är ju sanslöst rolig.
Många bra förslag på debattämnen har du också.
Det där med korg..Vi kör med papperskassar. Får man det? Den korta varianten som man får när man är på handelsträdgårdar och köper pelargoner t.ex. Det är många fördelar, men kan vika i hop flera och ha med sig i ryggan och dom är lättburna.  (tycker det verkar så otympligt att bära en korg.)
Nackdelen är att dom kan gå sönder i botten om det är många blöta svampar.Men då har man reservpåsar i ryggan.
Matsäck är ett måste, fika och goda mackor och en massa vatten till en själv och till hunden (om man nu har en sån).

per d, det ligger faktiskt något i det du säger angående svampkniven.

0

per d

8 nov 2005 kl. 18:44

evus !
nu är du inne på något riktigt farligt ! utgår från att ryggan betyder ryggsäck på samma sätt som du förvanskar alla våra vackra svampnamn till oigenkännlighet.
jag skull å det varmaste uppmana dig att inte bära ryggsäck i skogen och absolut inte tillsammans med svampkniv, risken är då nämnligen mycket stor att du blir blir tagen för att vara en muslimsk självmordsbombare, som är i skogen för att spränga alla kantareller i luften. bli inte en del av islam, vägra ryggsäck !

0

Evus

8 nov 2005 kl. 21:13

per d

Fy för den lede vilket vilket trist inlägg, som jag egentligen borde ignorera.

Med närmare eftertanke så gör jag det också.

0

per d

8 nov 2005 kl. 21:50

jag blir då mycket orolig varje gång jag ser någon med ryggsäck, även i skogen !

0

Affe

9 nov 2005 kl. 00:24

per d:
Ett olämpligt inlägg som inte lämpar sig här tycker jag…

0

Jörgen

9 nov 2005 kl. 10:18

Endast i Sverige är det olämpligt att skämta om vissa saker. Om det inte är lämpligt att skämta om det där, utan snarare olämpligt, vad får man då lämpligen skämta om? Jag tycker tvärtom att det var ett mycket lämpligt inlägg och att det är olämpligt att vissa ska säga vad som är lämpligt och olämpligt. Ibland lämpar det sig bra med lite ironi.

0

Abdul Mohammed

9 nov 2005 kl. 13:58

För en muslim är det viktigt att ha en bönematta med i ryggsäcken.
Lika viktigt som svampkorg och svampkniv.

0

per d

9 nov 2005 kl. 14:45

I svampskogen vill vi ha det tyst och stilla och inte en massa bräkande muslimska får och getter som kryper runt på mattor !

0

Bengt Sandh

9 nov 2005 kl. 16:13

Lägg av nu “per d” medan tid är!

Detta är inte något forum för folk som har för avsikt att framföra sina åsikter om religionstillhörighet. Muslim eller kristen eller hedning, HÄR är vi alla lika.

0

Boel

9 nov 2005 kl. 16:26

Tack Bengt Sand för ett bra inlägg. Det är ju tur för danskarna att vi inte är rasister.

0

per d

9 nov 2005 kl. 16:26

inte jag som brjade skriva under muslimska namn och tala om bönemattor i skogen. jag har bara uttryckt mun välgrundade rädsla för ryggsäckar, utifrån att någon vimsade om vad hon skulle ha i “ryggan” då jag bor i danmark som ju står på usa s sida medan sverige som vanligt inte vågar välja sida.

0

Bengt Sandh

9 nov 2005 kl. 16:51

Per d!

Inte nog med att du snackar religion, nu blandar du in politik också. Lägg ner det där så får du säkert mer respekt för dina inlägg.

0

Bo E-son

9 nov 2005 kl. 17:09

Bravo Bengt Sandh!

När man går i svampskogen kan man känna sig nog så hednisk ibland.
Det sägs ju även att hedningarna åt flugsvamp, så lite, lite religion kan man kanske tillåta sig utan att misskreditera någon.

Tillbaka till ryggsäck och tygpåse, tycker jag.

Fördelarna med ryggsäck är som vi nu vet att den kan vara bra att ha med sig för att bära föremål i. Händerna måste ju vara fria för att plocka svamp, eller hur?

Fördelen med tygpåse framför papperspåse är solklar. Tygpåsen går inte sönder i botten om det blir vått.
Svampkorg är förstås det allra bästa.

Nån som har tips om korgar som går att fälla ihop och stoppa i ryggsäcken?

Det är ju pinsamt att gå hem från svampskogen med en tom korg i näven…

0

/Anne-Marie

9 nov 2005 kl. 17:43

Hej Bo E-son.
Ja , det ska finnas hopfällbara svampkorgar i Finland.Om jag lyckas hitta igen hemsidan lägger jag ut den på forumet.

0

Birgitta

10 nov 2005 kl. 16:22

Hopfällbara svampkorgr har diskuterats förut här på forumet

0

Bo E-son

10 nov 2005 kl. 19:21

OK då, jag menade det inte speciellt seriöst.
Min tygpåse håller nog ännu några år, och jag har en oanvänd på lager.

Synd att riset numera förpackas i plastpåsar.

Men jag har sett att det finns liknande “miljökassar” på ICA!

0

Kapten Hammock

10 nov 2005 kl. 21:25

Har haft två debuter under den gångna helgen. Har för första gången plockat svamp i Skåne och för första gången plockat champinjoner! Och det på själve Gustaf Adolfs-da’n! Känn på den!
Hemmaskogen (Vänersborgstrakten) har jag inte varit ute i på två veckor pga mörker, sena eftermiddagar på jobbet och upptagna helger, men jag har sett jättetrattskivling och nå‘n kremla vid busshållplatsen. Gissningsvis är tillgången på trattisar fortfarande god, eventuellt kan det ha kommit nå‘n frostvaxing, men jag skulle inte bli förvånad om jag hittade sopp.
P.S.
Glömde säga att di skånske svampinjonerna var ängschampinjoner!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone