vid ett besök i Trosatrakten hittade jag en svamp som var alldeles gul, utan nätådring den blånade starkt när jag tog i den, strax bredvid stod det en klen Eldsopp , jag tror att jag hittat Boletus gabretae (nordic macrom) som ibland gäller för att vara en egen art ibland en färgform av B.luridus vad säger ni andra *
Jag är inte säker, men har för mig att Boletus gabretae bara är funnen en gång i Norden, ett fynd från Åland. Jag har inte sett den själv men skulle betrakta det som en färgvariant av Boletus luridus, precis som gul blodsopp är en färgvariant av B. luridiformis.
Vill minnas att det var någon som laddade upp en bild på en gulaktig eldsopp här i forumet för något år sedan i Skåne, som påminner om ditt fynd.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.