0 313 visningar

8 svar

musseronliknande?

jelikka

8 nov 2005 kl. 08:19

Undrar vad detta är för svampar. Fann dem igår på strandängar/golfbana alldeles vid havet, NV Skåne.
Svamp 1 växte i gräs bland vresrosor. Största exemplaret (ej på bilden) hade drygt 15 cms hattdiam.
Svamp 2, också en skivling, växte på en (död) trädstam. Dock var de inga musslingar, de hade, som framgår av bild 2b, lång fot. Hattdiam 10-12 cm. Hittade även samma sort -el mkt snarlik - som växte i ring i gräs.

0

Irene A

8 nov 2005 kl. 22:13

Det här var verkligen inte lätt, men jag försöker mig på dem ändå...
Den första gissar jag är pudrad trattskivling (tror att man blir lurad av ett ganska kraftigt rödstick i bilden…).

Den andra gav också huvudbry eftersom den såg ut att växa på ved, men till slut bestämde jag mig för att den nog inte gjorde det ändå. Den kan ha gillat platsen därför att stocken har gett fukt och skugga åt växtplatsen, och någon fruktkropp kan ha lyckats tränga sig ut igenom veden…
Alltså gissar jag på någon art av mörk tuvskivling (Lyophyllum decastes/
fumosum eller vad de nu ska heta).

0

Michael Krikorev

8 nov 2005 kl. 22:33

Jag vågar inte säga någonting med säkerhet men den första bilden ser ut som pudrad trattskivling. Det som får mig att tveka lite är att skivorna brukar vara mer nedlöpande såsom jag är van att se dem.

Min gissning på bild 2a och 2b är almmussling (Hypsizygus ulmarius).

0

Bo E-son

9 nov 2005 kl. 14:22

Instämmer helt med Michael K.
Den pudrade trattskivlingen är på gång nu märker jag, och det är inte alla ex. som är speciellt trattformade, en del kan vara ganska platta, speciellt de som växer i ansade gräsytor som parker etc.

Om detta är almmussling, så var det inte almmussling som jag hittade invid en poppel i vintras. Med hjälp här på Svampguiden (Irene A vill jag minnas) fick jag fina bilder på denna, och tyckte att det kunde vara den.
Om det nu är almmussling som sign. Jelikka och undertecknad frågat om nu, så måste de stora bruna svamparna från i vintras vara nåt annat. Jag är dock böjd att tro mer på att detta är almmussling. Dels växte mina fynd nu på alm, dels växte de från i vintras inte direkt på trädet utan nära intill (på rötter?).
De var dessutom till storlek och form mer påminnande om jättetrattskivling, men färgen och årstiden stämde liksom inte!

0

Bo E-son

11 nov 2005 kl. 13:00

Jag får nog ändra uppfattning om almmusslingen efter att igår åter ha besökt den gamla poppeln.
I år växte svamparna dels en bit från trädstammen, och de hade en mer centrerad fot och trattlikt växtsätt, dels hade de fått fäste på själva stammen, från roten och ca tre meter upp.
Där var de betydligt kraftigare, hade ett mer “musslinglikt” växtsätt.
Det var ingen som hade den långa hårdare och krispigare typen av fot som jag fann på den bruna skivling på alm som jag tidigare frågat om, och som jag tycker liknar den långa foten på Jelikkas sista bild.
Tycker också att det är sörre skillnad på färgen mellan hattens översida, skivorna och foten på almfyndet än poppelfyndet.
Kan det helt enkelt vara så att det finns artvariationer mellan mussling på alm och poppel?
Är det nån som vet om i så fall någondera har något matvärde?
Poppeln står bättre till trafikmässigt och dessutom är svamparna större och högre placerade?

0

Hans v. E.

12 nov 2005 kl. 10:21

Bilderna 2a och 2b kan väl ändå inte vara samma art! 2a tycker jag möjligen kan vara Bävermussling - Lentinellus castoreus trots att bilden är oskarp. 1 år sälert Pudrad tratt - Lepista nebularis. Bilderna har ju tyvvärr ett rödstick som kan luras mycket.

0

Hans v. E.

12 nov 2005 kl. 10:32

Rättelse: “år sälert” ska, om någon möjligen inte genomskådade det, vara: “är säkert”. “Pudrad tratt” är däremot en godkänd, skämtsam förkortning till skillnad från en viss förlängning, som det debatterats mycket om. Oj, nu så jag att jag också har ett v för mycket i tyvärr och glömt ett komma mellan castoreus och trots.

0

Bengt Sandh

12 nov 2005 kl. 10:53

Hej!

Mitt tips är höstmusseron fast med viss tvekan.

Pudrad trattskivling växer oftast i löv- och barrskog medan höstmusseronen oftast träffas på på strandängar och liknande miljöer.

0

jelikka

5 dec 2005 kl. 17:40

Bilderna 2a och 2b är av samma art. Hatten på svampen på bild 2b ses på bild 2a längst ut till vänster.

Tack för alla svar!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone