0 259 visningar

5 svar

Kommersiella svampnamn

Jan A, Uppsala

27 aug 2008 kl. 09:35

I Dieters tråd “Torkat svamp” meddelade jag vad hans “gula kantareller” bör vara, men ingen bryr sig om den tråden längre, så jag gör en ny och lägger in samma inlägg, för att återigen tala om att Dieters torkadegulakantarellpaket torde innehålla rödgul trumpetsvamp.
Så här skrev jag i “Torkat svamp” 2008-08-26 18:44:28:
“Dieter, ditt paket med texten “Gula kantareller, Funghi gallinacci gialli (Finferla)” är i min värld Cantharellus lutescens, rödgul trumpetsvamp…
Lämpar sig BRA för torkning!”

Och här kommer en färsk fortsättning:
“Livsmedelsindustrin” översätter direkt från sitt eget (tillverkningslandets) språk och våra TV-kockar har tyvärr ingen större aning om vad de lagar mat av. Samma historia/samma art var på tapeten i fallet med “golden chanterelles” för en tid sen. Den kocken, Jamie Oliver, hade dock kunskapen! Ehuru naken…
Och apropå ‘gul kantarell’ så kanske också vi borde döpa om KANTARELLEN rödgul trumpetsvamp, förr gul trumpetsvamp’, till; gissa vad?

0

Kristina i Lund

27 aug 2008 kl. 09:38

Jag vågar inte gissa! ;)

0

Boman

27 aug 2008 kl. 10:04

Väntar med spänning. För mig är de där påsarna i affären ett stort leende och en känsla av stolthet för det jag plockat och torkat själv.
Känner mig rik då.

0

Jan/Kommersiella svampnamn

Dieter Endom

27 aug 2008 kl. 10:46

Jag tror att du har delvis rätt Jan. frun o jag studerade förpackningen ingående under förstorningsglaset. På en del bitar ser man tydlig kantarellens åsar. Innehållet är förövrigt i så små bitar att det inte går att ser om allt är kantarell vilket jag nu inte heller tror på längre.
Om man titta noga på själva etiketten upptäcker man det olika kantarellarterna som små bilder. Jag tror nu att innehållet är en blandning av kantarell och rödgul trumpet. Man har nog torkat de bitarna som blev över vid finrensningen och blandat ihop dem.
Jan, om du mejla din adress kan du få den oöppnade förpackningen för egna studier. (utan kostnader förståss)

0

Jan/Kommersiella svampnamn

Jan A, Uppsala

27 aug 2008 kl. 11:17

Dieter , enligt den italienska texten ÄR det Cantharellus lutescens! Jag litar på DEN texten!

0

Charina, halland

27 aug 2008 kl. 11:22

PÅ Hemköp i Veddige kan man köpa torkad Karljohan för 39.90.- för 25 gram. Man behöver inte granska påsen mer ingående för att upptäcka ett flertal brunsopp.

Minns inte vad det var för märke på påsarna men nån import va det iaf.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone