I Dieters tråd “Torkat svamp” meddelade jag vad hans “gula kantareller” bör vara, men ingen bryr sig om den tråden längre, så jag gör en ny och lägger in samma inlägg, för att återigen tala om att Dieters torkadegulakantarellpaket torde innehålla rödgul trumpetsvamp.
Så här skrev jag i “Torkat svamp” 2008-08-26 18:44:28:
“Dieter, ditt paket med texten “Gula kantareller, Funghi gallinacci gialli (Finferla)” är i min värld Cantharellus lutescens, rödgul trumpetsvamp…
Lämpar sig BRA för torkning!”
Och här kommer en färsk fortsättning:
“Livsmedelsindustrin” översätter direkt från sitt eget (tillverkningslandets) språk och våra TV-kockar har tyvärr ingen större aning om vad de lagar mat av. Samma historia/samma art var på tapeten i fallet med “golden chanterelles” för en tid sen. Den kocken, Jamie Oliver, hade dock kunskapen! Ehuru naken…
Och apropå ‘gul kantarell’ så kanske också vi borde döpa om KANTARELLEN rödgul trumpetsvamp, förr gul trumpetsvamp’, till; gissa vad?
Jag tror att du har delvis rätt Jan. frun o jag studerade förpackningen ingående under förstorningsglaset. På en del bitar ser man tydlig kantarellens åsar. Innehållet är förövrigt i så små bitar att det inte går att ser om allt är kantarell vilket jag nu inte heller tror på längre.
Om man titta noga på själva etiketten upptäcker man det olika kantarellarterna som små bilder. Jag tror nu att innehållet är en blandning av kantarell och rödgul trumpet. Man har nog torkat de bitarna som blev över vid finrensningen och blandat ihop dem.
Jan, om du mejla din adress kan du få den oöppnade förpackningen för egna studier. (utan kostnader förståss)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.