0 228 visningar

18 svar

Sett förut

Jan A, Uppsala

27 aug 2008 kl. 10:36

Den första har väl många sett förut - och känner till, menjag tycker den är så vacker i gräsmattan. Den stora på tredje bilden har givetvis många sett, men de små hade JAG inte sett förrän på datorskärmen. Måste dit igen!

0

Hans v E

27 aug 2008 kl. 10:47

Du menar skålarna? Ja, gör det!

0

Jan A, Uppsala

27 aug 2008 kl. 11:13

Javisst Hans, det blir kanske idag, bara 9 m från bilväg, 1 km bort!
Det här på bilden är väl ett ungt och litet, ‘stort haröra’ - i god miljö!?

0

Lena M

27 aug 2008 kl. 15:40

Vilken vacker vaxing, är det papegojvaxingen ?
Och vadå små, jag ser inget mer på den 3:dje bilden än den grå ?

0

Irene A

27 aug 2008 kl. 15:53

Konstig färg för att vara stort haröra. Snäckskål, Otidea cochleata, skulle jag kunna gissa på

0

Hans v E

27 aug 2008 kl. 18:06

Nä, stort haröra är det nog inte. Jag skulle säga “läderöra” - Otidea alutacea.

0

Jan A, Uppsala

27 aug 2008 kl. 18:34

Ja det är det Lena och titta kl ½4-4 nere på “träbiten”!

0

Lena M

27 aug 2008 kl. 18:39

Ja nu såg jag den lilla !

0

Sett förut, Irene och Hans

Jan A, Uppsala

27 aug 2008 kl. 18:39

Tack för förslagen. Jag vet var dom bor och får väl följa utvecklingen.

0

Sett förut, den gråa

jan A, Uppsala

27 aug 2008 kl. 19:01

Så här utvecklas den grå.

0

Skål, Hans!

Jan A, Uppsala

28 aug 2008 kl. 12:21

Dålig gubbe i dåligt ljus och brådska (ska dit och försöka göra nåt bättre på em, ev ta hem aspvedbiten och fota hemma och sen lägga tillbaka den) kunde inte åstadkomma bättre än detta. När jag vek undan strecknagelskivlingen visade sig detta…

0

Skål, Hans!

Hans v E

28 aug 2008 kl. 16:42

Ser intressant ut.

0

Skål, Hans!

Irene A

28 aug 2008 kl. 17:24

Liknar något som kallas blek geléskål, Neobulgaria pura - men jag vet inte, på den första bilden såg de mycket mörkare ut..

0

Skål, Hans!

Jan A, Uppsala

28 aug 2008 kl. 17:32

På första bilden, i går, låg de tröts det dåliga ljuset i “slagskugga” av nagelskivlingen. Bättre kommer bara jag får rensa dagens skörd Först. Och kanske jag orkar lägga ut en del annat åsså!

0

Skål, Hans!

Jan A, Uppsala

28 aug 2008 kl. 18:40

här kommer några något mindre dåliga bilder (vi överraskades nu av busväder) som kanske kan ge ngt. Och den där lilla hattsvampen. Vad är det?.;))
Den största skålen är 6-7 mm.

0

Skål, Hans!

Hans v E

29 aug 2008 kl. 12:19

Kanske kan vara väldigt gamla luddskålar.

0

Skål, Hans!

Jan A, Uppsala

29 aug 2008 kl. 21:08

Tack Irene och Hans. Om nån vill ha en liten skål så finns dom kvar… Det vore faktiskt intressant att veta vad det är.

0

Lotta

29 aug 2008 kl. 21:19

Hajar ingenting… Vad är det för någon svamp på bild 1,2 och 3?

0

Jan A, Uppsala

30 aug 2008 kl. 06:18

Hej Lotta, namnen har “flimrat förbi” men jag ska förtydliga.
Bild 1 och 2 föreställer ‘papegojvax(skivl)ing; jag skriver så för att inte alla har svampböcker med de “nya”, dumma namnen i.
Bild 3 visar en ung ‘strecknagelskivling’. (-nagling vore väl en bra förkortning!.;)))
Med bilden på bildskärmen upptäckte jag två skålsvampar kl. ½4. Det är de skålsvamparna som diskuterats därefter!
Det är faktiskt ganska vanligt att man hittar överraskningar på skärmen!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone