0 415 visningar

6 svar

Hjälp med soppar

Charlotte Borneklint

27 aug 2008 kl. 11:51

Hej på er.
Har varit en idog besökare här sista dagarna… Har bara tidigare plockat kantareller, taggsvamp och fårticka och ibland en som jag tror heter brunsopp,den blir blå när man trycker på rören.

Men idag när jag var ute och plockade svamt tänkte jag att det var dags att lära sig lite fler soppar så jag plockade med mig några som såg goda ut och har nu letat i över en timme här bland guiderna men kan inte lista ut vad det är för något. Ingen stämmer till 100 % på beskrivningarna så nu ber jag er om hjälp.

Skickar en bild på varje svamp, hjälp mig gärna.

0

pita

27 aug 2008 kl. 12:23

Hej
vad bra att du försökte dig på lite fler svampar. Bild 1 och 3 är Karl Johan. Bild 2 vet jag inte säkert men ev kan det vara sammetssopp. Nån annan vet säkert bättre.

0

Boman

27 aug 2008 kl. 12:24

Grattis! Nummer 1 och 3 är Karl Johan, nummer två är jag mer tveksam om, den kan vara lite allt möjligt. Att identifiera bara på bild är inte lätt. Googla bilder på KJ så får du se hur olika den kan se ut, med alla sina variationer. Lär dig att känna igen Gallsopp riktigt bra så slipper du otrevliga överraskningar, den kan man förväxla med KJ. Kolla också på soppsnylting, den förstör soppar och även om den knappt syns så förstör den maten du lagat om den slinker med. Självklart har du en bra, ny svampbok? Lycka till med sopparna.

0

Charlotte Borneklint

27 aug 2008 kl. 12:43

Kan tillägga att soppen på bild nr 2 luktar nästan ingenting…

Hur är man säker på att det är KarlJohan? Är det bara den som blir lite lila vid “skinnet” när man skär igenom den? De var ju väldigt olika svamparna annars bild 1 och 3 tycker jag.

0

Boman

27 aug 2008 kl. 13:02

Den svamp man kan förväxla KJ med är gallsopp. Smakar du den kommer du aldrig mer att vilja göra om det, lovar. Nr 2 kan vara brunsopp, sammetssopp eller något annat. Titta noga på bilder av olika typer av KJ och jämför, det är bästa sättet jag kan rekommendera. Lukta, smaka(tugga och spotta ut) känn och titta noga så lär du dig mer.Det viktiga är att du inte äter något du inte vet med 101% säkerhet vad det är. Alla svampar är ätliga, en gång.

0

Jan A, Uppsala

27 aug 2008 kl. 13:22

Tvåan är skapt som en klen sammetssopp, dock saknar jag sammeten. Men det finns flera Xerocomus-arter, nåt för experterna…

0

Lilla My

27 aug 2008 kl. 13:35

Bild 1 och 3 är Karl-Johan, och jag tror att det är någon variant av brunsopp på bild 2, men invänta någon av våra *stjärnor innan du går vidare.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone