0 338 visningar

7 svar

Vilken riska?

Maric, Arlanda

27 aug 2008 kl. 17:46

Idag när jag var ute en runda så fann jag dem.
Min favorit - skäggriskan.
Jag blev så till mig, så jag högt och tydligt sa:
- Men där är ni juh, mammas bebisar!
*Vilken tur jag var ensam i skogen* :-)

Sen hittade jag även en liten ensam skogsriska.

Men det jag undrar över är den gulliknande riskan.
Vad jag vet så finns det knappast en gulriska, eller så är det jag som blivit för gammal och missat det.

Någon som vet??

0

Hans v E

27 aug 2008 kl. 17:54

Jo det finns en gulriska, men det här är nog svavelriska.

0

Maric, Arlanda

27 aug 2008 kl. 17:54

Okej Hans.
Tack för svaret.

0

Boman

27 aug 2008 kl. 18:39

Bara så du kan se skillnaden nästa gång, man skiljer dem på vätskan som kommer om man skrapar på svampen. Svavelriskan har vit “mjölk” som gulnar snabbt. Gulriskan har vit mjölk som blir lila när den torkar. Båda äts efter avkokning eller insaltning av tex östeuropeer men är rätt skarpa i smaken.

0

Kurt

27 aug 2008 kl. 19:03

Men hur skiljer man skogsriskan från buktriska?

0

Boman

27 aug 2008 kl. 20:23

Skogsriskan har ihålig fot, buktriskan utbredd hel(inte ihålig).Buktriskan smakar skarpare i rått tillstånd om man vill smaka. Men det ska väl inte spela så stor roll för matlagningen, de är ungefär likvärdiga och hanteras likadant.

0

Maric, Arlanda

27 aug 2008 kl. 20:42

Tack för svar Boman.
Vilken är din favorit bland riskorna?
*nyfiken*

0

Boman

27 aug 2008 kl. 20:49

Den rosa godingen, helst små. Skäggriskan alltså. Eller blodriskorna. Svårt att bara välja en.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone