0 177 visningar

5 svar

Vilka svampar?

Ragnhild, Vällingby

27 aug 2008 kl. 17:55

Kan någon hjälpa mig med dessa? Den första växte i en liten grupp som lyste så vackert lila. De andra växte på en tallstam. Den tredje växte i små grupper här och där i skogen. En champinjon, men vilken?

0

Peter, Linköping

27 aug 2008 kl. 19:04

1. En spindelskivling
2. Honungsskivling?
3. Den ser ut som skogschampinjon i och med att den är så klen.

Jag är inte expert, så se detta bara som mina gissningar.

0

Ragnhild, Vällingby

27 aug 2008 kl. 19:29

Jag tror också på skogschampinjon men är ändå rädd att det ska vara pärlchampinjon. Undrar just hur man säkert skiljer på dessa.

0

Tanja i Gagnef

27 aug 2008 kl. 19:38

Jag är absolut ingen champinjonexpert, har själv bara hittat snöbolls- och ängs- varianterna, men i en av mina svampböcker står att Pärlchampinjonen får mässingsgula fläckar vid beröring och att köttet gulnar i snitt. Skogschampinjonen gulnar väl inte? Kan det vara till någon hjälp?

0

Birgitta F

27 aug 2008 kl. 19:39

skogschampinjon rodnar rätt rejält kan förväxlas med blodchampinjon som “blöder”

0

Ragnhild, Vällingby

27 aug 2008 kl. 19:58

Tack för svaren. Den gulnar inte men rodnar när jag skär itu den. Då kan jag utesluta pärlchampinjon. Det är naturligtvis intressant om det är blodchampinjon eller skogschampinjon men eftersom båda klassas som bra matsvampar så gör jag nog i ordning dom i alla fall.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone