0 548 visningar

14 svar

Rodnande Flugsvamp?

Nina A

27 aug 2008 kl. 21:30

kan det vara det??hittat ett bra ställe isf med MASSOR

vågar jag plocka????

0

Enelie, Linköping

27 aug 2008 kl. 21:39

Rodnar den (ändrar färg) vid skrapning och/eller brytning?

0

Nina A

27 aug 2008 kl. 21:43

hade bråttom så jag hann inte skrapa,testar imorgon!

0

Enelie, Linköping

27 aug 2008 kl. 21:45

Jag har inte lärt mig flugsvampar så noga men häromdan så hittade jag en hel skog full.
När jag såg dina bilder nu så ångrar jag att jag inte skrapade på dem.
Jag hoppas att du får ett bra resultat.

0

klas jaederfeldt

27 aug 2008 kl. 22:03

det är rodnande så du kan äta dem

0

Nina A

27 aug 2008 kl. 22:09

Tack!spännande att lägga den smaken på minnet
nåt bra recept du kan rekommendera Klaes? el är smörstekt med salt/peppar att föredra?

0

Enelie, Linköping

27 aug 2008 kl. 22:14

Bra att du fick det bekräftat.
Det kanske blir en liten smakrapport senare.

0

klas jaederfeldt

27 aug 2008 kl. 22:15

vet inte jag är en dålig kock, har bara stekt den me salt och peppar

0

Dieter Endom

27 aug 2008 kl. 22:21

Tyskarna tycks vara galen i rodnande Flugsvamp! Perlpilz heter den och anges med tre bestick.

0

Zanite

7 sep 2008 kl. 19:26

Hej!
Efter du kokat svampen i ca 20-30 minuter o hällt av vattnet o sköljt den i ett durkslag kan
du marinera den rodnande flugsvampen i olivolja o lite lite vinäger o grillgrydda o vitlökskrydda o de kryddor du gillar o sen steka som biff antingen i bitar eller bara hattarna….....Mums!!!!
Det är ett sätt jag gjort på o varit nöjd med….
Lycka till o smaklig spis!
Mvh:

0

Zanite

klas jaederfeldt

7 sep 2008 kl. 20:46

inte behöver man koka svamparna , bara steka å äta

0

klas jaederfeldt

7 sep 2008 kl. 20:46

och hälla bort vattnet, glömde det

0

ThereseT

7 sep 2008 kl. 21:04

Såg också en massa rodnande flugsvamp (nästan säker, skrapade inte på dom) i dag men vågade inte plocka… Är bra nyfiken ändå.

0

Therese

klas jaederfeldt

7 sep 2008 kl. 21:58

man behöver oftast inte skrapa , det syns där djur ätit av svampen att den rodnar

0

Therese

ThereseT

7 sep 2008 kl. 21:59

OK, kanske vågar plocka den nästa gång då...

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone