0 1468 visningar

18 svar

ang. svampkniv

ullis

8 nov 2005 kl. 22:46

Gäller knivlagen i svampskogen?
Jag som brukar ta med morakniven (i brist på bättre) ligger då kanske risigt till…

0

Irene A

8 nov 2005 kl. 22:52

Har för mig att en kniv som medförs på offentlig plats, inte får ha längre blad än 7 cm. Stämmer det?

0

...

9 nov 2005 kl. 00:36

Skall man vara helt ärlig, så vem bryr sig…..

Hur stor är chansen att du åker på en visitation när du plockar kantareller?

0

Jörgen

9 nov 2005 kl. 10:06

Det spelar nog ganska stor roll var du har kniven. Om du har den i en ryggsäck eller svampkorg så tror jag inte polisen anser att det är ett brott mot knivlagen. Man får ju faktiskt ha med sig knivar och andra saker på flyget så länge det är nedpackat i det incheckade bagaget.
Ej heller ens om du kommer med den i högsta hugg, kan du åka dit, så länge du befinner dig i svampskogen. Det är ju inte det faktum att du någonstans har en kniv som är ett brott mot knivlagen, utan det är ju om det kan finnas skäl att tro att kniven skulle användas i våldssyfte och då är det nog också en stor skillnad om det är en gummistövelbeskodd svampplockare, eller ett vinglande fyllo, som bär på en kniv.

0

Jörgen

9 nov 2005 kl. 10:09

0

Gittan

9 nov 2005 kl. 10:59

Tack! Himla bra länk, nu vet man att man inte är lagvidrig i skogen!

0

per d

9 nov 2005 kl. 14:54

vad jag förstår av informationen från polisens sida så måste man lämna kvar kniven i skogen innan man sätter sig i bilen eller bussen på väg hem. det framgår nömnligen att svampplockare under vandring får ha ändamålsenlig kniv men att det ikke är tillåtit att ha kniv i fordon på allmänn plats.

0

Birgitta

9 nov 2005 kl. 16:21

Ja du per d. Lämna kniven i svampkorgen i bakluckan klarar du dig nog.

0

per d

9 nov 2005 kl. 16:29

birgitta, nu är problemet att jag av miljöskäl alltid tar bussen till svampskogen….

0

Cobran

9 nov 2005 kl. 17:16

Värst vad ni verkar rädda att skära er på kniven…
Skaffa en fällkniv! Hopfälld och ev. inlindad i något mjukt kan du ha den i ryggsäck, svampkorg eller i fickan, ev. kan du stänga till fickan med ett blixtlås.

En bra förrensning i skogen tycker jag är nödvändig. Det finns ingen anledning att släpa hem maskätet, jordigt, barr, löv, sniglar och spindlar.

0

evamath2@online.no

9 nov 2005 kl. 18:44

Hoppas dere forstår norsk/svenska. Et godt råd är att binda kniver i et band til svampkorgen, då mister du den inte.

0

Birgitta

10 nov 2005 kl. 16:25

Det här med knivlag är det nog ingen som tar så hårt på aldrig förr har det väl skett så mycket knivmord i Sverige.

0

Hasse

10 nov 2005 kl. 17:29

Lagen om kniv på offentlig plats ger möjlighet att beslagtaga knivar från potentiellt farliga personer.
Syftet är (förmodligen) inte att stoppa svampplockare, snickare eller trädgårdsmästare.

0

Cobran

10 nov 2005 kl. 19:15

NÄ just det, vi mördar på sin höjd en snigel eller några fluglarver!

0

Kapten Hammock

10 nov 2005 kl. 21:14

...fast länsman är minnsann inte så lättlurad! Åkte själv fast i en vaperazzia bôrte i enebacken för nå‘n vecka se’n. Sheriffuschlingarne trodde inte en sekund på mina väl inövade benämningar som “kantarellstudsare”, “kremlekarbin” och “sopphaubits”!

0

Jörgen

2 dec 2005 kl. 10:41

Farbror Ajabaja kan vara hård, inte ens “smycken” får man ha ibland. :)

http://norran.se/artikel.php?id=596085&avdelning_1=102&avdelning_2=103

0

Bo Reyer, Sala

3 dec 2005 kl. 19:08

När jag befinner mig i svampskogen har jag alltid med mig svampkniv. Till saken hör att jag vistas minst någon timme/dag i “det gröna” Dessutom har jag för det mesta en fällkniv i höger jackficka samt en morakniv i ryggsäcken. Dessa föremål ligger kvar även när jag besöker den lokala ICA-butiken, men samvetet är lika vitt som vanligt. Jag har väldigt svårt att se detta som ett brott.

0

Affe

3 dec 2005 kl. 22:29

Beträffande knivar och knivlagen…
Så här anser jag: Det finns 2 typer av knivar och knivbärare, den första typen av kniv är den som gemene man äger och använder, d.v.s “Brukskniven”.
Den andra typen av kniv är den så kallade “Brottskniven” det säger sig självt vilken kategori som använder den kniven.
Själv har jag under en hel del år gått omkring med kategori 1 kniven i fickan, i skog eller stad, på strand eller äng. Har lite svårt för att se något mer användningsområde av kniven mer än som “Brukskniv”.
Man kan tycka vad man vill men knivlagen är egentligen ganska så löjlig, hur många människor finns det egentligen som aldrig har eller kommer att bryta mot den? 0 är säkert det rätta svaret….

0

Affe

3 dec 2005 kl. 22:31

Oj, nu blev det fel…
Så här skall det vara (tror jag)hoppas ni förstår:
hur många människor finns det egentligen som aldrig har eller aldrig kommer att bryta mot den?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone