skörd närmar sig slutet nere runt Vänern, vi har plockat åtskilliga hundra kilo (säkert många som gjort det i år)
Skickar in lite bilder på sortering och försäljning av gårdagens plockning,, de två gentlemännen ni ser på bilderna är två experter från Fin Svamp i Molkom som med flinka händer och tränade ögon snabbt sorterade upp ett hundratal kilo…
Den första bilen visar hur de packas i lådor för att sedan frysas ned och slkickas på lastbil till Italien, den vänstra stapeln av svamp är “Secunda” (klass 2) och den högra “Prima” (klass 1).
Dagspriset är 35 kr per kg för Prima och 20 för Secunda..
De andra bilderna visar våra Italienska vänner i arbetet, notera de sönderskurna svamparna som är skurna i kuber.. dessa kuber går oavkortat till Spanien där den är en delikatess på... just det..Pizza..
Jag tackar dig, Jonnie, och alla som liksom du förser restaurangerna med dessa läckerheter så att jag kan njuta t.ex. en perfekt karljohansrisotto när jag går ut och äter.
Själv är jag för kär i mina svampar. De ligger och torkar i köket och sprider en härlig doft. Knappt jag vill äta dem ens…
Flera hundra kilo! Bara att buga.
Hej Fredrik,, I år har det varit så att KJ-säsongen börjat i norr (Dalarna-Västmanland) och spridit sig söderut, tvärtom mot vad det brukar vara alltså..
Förhoppingsvis kommer du att hitta KJ den här eller nästa vecka i stor mängd…
Vi kan ev få en skörd till här, uppger Italienarna, beroende på att det regnat rejält här på vissa håll under veckan…
Vad jag förstått av mina vänner i svampbranchen har det varit oerhört med KJ uppåt Molkom/Karlskoga, södra Värmland, vissa dagar har de fått in 10 Ton!!,, DET är mycket svamp..
Hej.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.