0 505 visningar

4 svar

Årets Karl-Johan...

Jonnie

27 aug 2008 kl. 22:06

skörd närmar sig slutet nere runt Vänern, vi har plockat åtskilliga hundra kilo (säkert många som gjort det i år)

Skickar in lite bilder på  sortering och försäljning av gårdagens plockning,, de två gentlemännen ni ser på bilderna är två experter från Fin Svamp i Molkom som med flinka händer och tränade ögon snabbt sorterade upp ett hundratal kilo…

Den första bilen visar hur de packas i lådor för att sedan frysas ned och slkickas på lastbil till Italien, den vänstra stapeln av svamp är “Secunda” (klass 2) och den högra “Prima” (klass 1).
Dagspriset är 35 kr per kg för Prima och 20 för Secunda..

De andra bilderna visar våra Italienska vänner i arbetet, notera de sönderskurna svamparna som är skurna i kuber.. dessa kuber går oavkortat till Spanien där den är en delikatess på... just det..Pizza..

0

Peter, Linköping

28 aug 2008 kl. 00:19

Jag tackar dig, Jonnie, och alla som liksom du förser restaurangerna med dessa läckerheter så att jag kan njuta t.ex. en perfekt karljohansrisotto när jag går ut och äter.

Själv är jag för kär i mina svampar. De ligger och torkar i köket och sprider en härlig doft. Knappt jag vill äta dem ens…

Flera hundra kilo! Bara att buga.

0

Fredrik S

28 aug 2008 kl. 00:56

Har letat svamp i fyra säsonger (inklusive denna). Har hittat ett par kilo summerat på alla säsong(skåne).
Fy fan va orättvist.
KarlJohan verkar börja i skåne nu. Hitta två små i helgen.

0

Jonnie

28 aug 2008 kl. 07:43

Hej Fredrik,, I år har det varit så att KJ-säsongen börjat i norr (Dalarna-Västmanland) och spridit sig söderut, tvärtom mot vad det brukar vara alltså..
Förhoppingsvis kommer du att hitta KJ den här eller nästa vecka i stor mängd…
Vi kan ev få en skörd till här, uppger Italienarna, beroende på att det regnat rejält här på vissa håll under veckan…

Vad jag förstått av mina vänner i svampbranchen har det varit oerhört med KJ uppåt Molkom/Karlskoga, södra Värmland, vissa dagar har de fått in 10 Ton!!,, DET är mycket svamp..

Hej.

0

Kurt

28 aug 2008 kl. 08:20

Nej Fredrik S det är inte orättvist. Det finns gott om svamp även i Skåne, men man kan bara inte vissla på dem som man ibland kan med en hund!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone