Vill bara uttrycka min tillfredsställelse över att det uppenbarligen fortfarande finns folk som vill slå vakt om vårt sätt att skriva sammansatta ord för undvikande av missförstånd. Själv kan jag möjligtvis acceptera exempelvis “blå musseron” men aldrig “nej lik brosking” eller “ros ens lem skivling”.
Om du på fullaste allvar menar att det inte är något fel i att särskriva ord som i svenska språket är sammansatta så blir jag nästan rädd…. Är det så det svenska språket lärs ut i dag? Inget är fel, gör som ni känner för…
Du tycker inte att det är något som helst fel i att skriva ex.vis “Super under ställ”? Vad är det för något? Är det någon som dricker alkohol medan han sladdar?
Frågan är väl VARFÖR vissa särskriver sammansatta ord.
Har ju aldrig hört någon som säger övertydligt TRATT KANTARELL eller SLEM SKIVLING på samma sätt som man säger RÖD FLUGSVAMP!
Varför då skriva på det viset?
Härstammar oskicket från kvällspressens löpsedlar eller varifrån kommer det?
Tack, snälle Bo, för att du skriver “omständigt”!
Det gör jag oxå och blir ständigt korrigerad av stavningsprogram, ordlistor och språkförståsigpåare som hävdar att det minnsann heter “omständligt”.
Visst, jag är medveten om skillnaden mellan “omständigheter” och “det där som är lite krångligt”, men tycker ändå att det därninga fåniga l:et spelat ut sin roll för länge se’n.
Stå på dig Bo! Tillsammans är vi starka!
(Liten brasklapp dock: Jag har inte en susning om hur de lokala variationerna ser ut. Kan tänka mig att skillnaden är tydligare längst i söder….?)
Glömde den goe länken:
http://www.skrivihop.nu
Det där med omständliga omständigheter var helt nytt för mig, trots vana vid rättstavningsprogram.
Skulle själv ta bort l:et direkt om jag råkade peta dit det.
Vidhåller dock att det är skillnad i betoning på Röd Flugsvamp och Blåmusseron och att detta bör synas i skrift.
Skulle aldrig skriva Pudradtrattskivling eller Björk Sopp…
Ganska skoj…
Det finns nog inget intresseforum på nätet där inte diskussionen om särskrivningar dyker upp förr eller senare. Det är en fråga som engagerar, speciellt dem som är något äldre. Själv tror jag att vi kommer att få leva med dessa språkliga anomalier. Skolan skiter i särskrivningar och lärarna själva särskriver.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.