0 4077 visningar

6 svar

Giftiga soppar?

sop(p)an

27 aug 2008 kl. 22:25

Finns det några soppar som är giftiga som ser ut som “vanliga” svampar, dvs inte röda, eller extrema på annat sätt. Vanliga bruna hattar och ljusbruna eller vita ben? Gallsoppen ska ju vara oätlig, men det känner man ju när man biter i den har jag förstått.

Jag tror mig ha hyfsad koll, men ibland blir man osäker och då kan det vara bra att veta om nån är giftig…

0

Sop(p)an

28 aug 2008 kl. 09:36

Ingen som vill svara? jag lovar, jag ska inte äta nån jag inte vet vad det är! ;-)

0

nikke småland

28 aug 2008 kl. 10:01

Vad frugan har sgat till mig så ska det inte finnas några giftiga soppar, men som du sa mindra ätliga finns… Jag är inte helt säker men de e va vi har klurat ut hitills!

0

nikke småland

28 aug 2008 kl. 10:11

Djävulssoppen ska man tydligen passa sig för…

0

Mats

4 sep 2008 kl. 18:21

Intressant videosnutt angående soppar.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=213564

0

Maria W

4 sep 2008 kl. 19:22

Mig veterligen finns bara en giftig sopp och den är väl mest koncentrerad till Öland och Gotland, Djävulssopp sån nån nämnt.

Bland mindre lyckade finns då gallsopp, eldsopp, slemsopp och pepparsopp. Kanske det finns nån mer jag inte har koll på.

Sen finns en del ätliga som väl inte jag skulle klassa som “matsvampar”...

0

riktigt å rätt

klas jaederfeldt

4 sep 2008 kl. 20:44

det mesta, men varför skall man använda en luftig korg (för att svamparna skall må bra) när man sedan lägger den i plastlådor som är täta?, gör man så kan man lika gärna ha sina lådor i en plastpåse

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone