0 2429 visningar

9 svar

Nejlikbroskskivling? Hur känna igen säkert?

Kjell Rilbe

27 aug 2008 kl. 22:31

Är svampen på bilderna nejlikbroskskivlingar?

Hur vet jag säkert?

I Holmberg/Marklunds bok står det (ungefär):
- Hattfärg ljusbeige-rödbrun beroende på fuktighet, med tydlig puckel, kanten vågig & strimmig.
- Skivor ljusbeige, höga, glesa, fria mot foten.
- Fot tunn och mycket seg.
- Lukt speciell påminner om nejlikor.

Tycker det stämmer även om jag inte riktigt kopplar den ovanliga lukten till nejlikor, men vad är det som så att säga är utslagsgivande vid bestämning? Något mer jag ska kontrollera?

De anger förväxlingsrik med bl.a. gifttrattskivling, sidentrådskivling, topptrådskivling, gifthätting. Vad särskiljer framförallt nejlikbroskskivlingen från var och en av dessa?

0

Peter, Linköping

27 aug 2008 kl. 22:34

Glesa skivor och fot som ett ventilgummi! Nån speciell lukt brukar i alla fall jag inte känna.

Det plus att de växer i rader eller ringar i gräsmattor.

0

Kjell Rilbe

27 aug 2008 kl. 22:38

Så, om foten är seg som ventilgummi (jag kunde inte dra av den…) och skivorna är sådär glesa som dessa, och färgen är sådär blekbeige, då är man säker?

0

Michael Krikorev

27 aug 2008 kl. 22:41

Jodå, det är nejlikbrosking. Om du memorerar den speciella doften så har du mycket till hjälp nästa gång du ska identifiera dessa. Du tar arten på den beiga hattfärgen, de glesa fria skivorna och doften.

0

Sussie

28 aug 2008 kl. 00:20

Det med doften måste jag säga emot. Den påminner mer om gummi, tycker jag (kanske mitt luktsinne är fel….). Smaken är dock jättegod: kryddig.

0

Kjell Rilbe

28 aug 2008 kl. 10:02

Tack alla för era svar!

Jag känner mig nu rätt säker på att det är rätt. Men skulle helt ändå ha en svampkännare med mig för att vara helt säker.

Kanske är jag onödigt försiktig, men… finns det något som heter “onödigt försiktig”? :-)

Foten var i alla fall rejält svår att dra av, men hyfsat lätt att bryta. Åtminstone när den legat på bordet i ett par timmar. Glesa höga skivor fria från foten. Ljusbeige färg. Hatten ganska lätt att lossa från foten. Svag men ovanlig doft som jag vagt kan tycka påminner om kryddnejlika, men ja, jag kan associera med gummi också. :-) Liknar ingen annan svampdoft jag känt i alla fall, tycker jag.

Skulle ni säga att det är säkert rätt?

0

Jan A, Uppsala

28 aug 2008 kl. 10:16

Det är inte nejlikor den luktar som; det är kryddnejlikor. Man måste kunna baka, lägga in sill och mycket annat för att kunna identifiera en svamp!

0

Värmdöbo

28 aug 2008 kl. 10:20

Du ska aldrig äta en svamp som du själv inte är 100 på, vad andra än säger. Om du har en svampkunnig person med dig vid plockandet som är helt säker är det ok men ta inte ett ok på nätet som säkert. Skulle jag i alla fall aldrig göra.

0

Kjell Rilbe

28 aug 2008 kl. 10:40

Jan: *haha* Jo, det är rätt stor skillnad på blomman och kryddan. Men jag skrev ju kryddnejlika och det var det jag menade också. Som sagt så kan jag känna associationen mellan svampens doft och kryddans, men jag hade nog inte själv tänkt på just kryddnejlika om ingen hade sagt det.

Värmdöbo: Det är det jag också tänker. I det här fallet är det just lukten som jag känner mig lite osäker på, eftersom jag själv inte skulle associera just med kryddnejlika, även om jag kan förstå att man kan tycka det.

0

Sussie

29 aug 2008 kl. 00:29

Enligt mitt doftsinne påminner doften mig om en ny gummislang till en cykel på sätt och vis.
På bilderna så ser det ut som Nejlikbroskingen, men jag är själv nybörjare på den svampen så jag går mycket på lukten. Den är väldigt speciell. När du väl lärt dig svampen så är den lätt igenkännlig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone