Är det fortfarande ingen som känner till något mer fall än jag av att få ont i halsen i två dagar av stolt fjällskivling?
Jag skrev om det här för något år sedan.
Tänkte prova igen, fast med torkad svamp den här gången. Dumt? Tja, men den är ju så himla god… Dessutom växer den i stora mängder i närheten här.
Kan det löna sig att bara använda riktigt unga exemplar?
Det finns en hel del giftiga eller halvgifta artvariationer av stolt fjällskilvling. Alla dessa arter är mindre. Så jag skulle vara försiktig med små varianter.
Svampen är godast innan hatten slagit ur för mycket. Dom bäby svampar jag plockat där hatten fortfarande inte slagit ut har varit över 30 cm långa (alla), dvs större änn de flesta svampar. Har dina svampar varit mindre är det förmodlingen en annan art.
Notera att trädgårdsvarianten (växer i gräs)av rådnande fjälskivlingen kan ge magproblem.
Håller med Fredrik, det är värt att kolla om det verkligen är den Stolta Fjällskivlingen som ger dig obehag. Den rodnande Fjällskivlingen saknar ormmönstret på benet, så det går ju att kolla hur det ligger till.
Håller med dig också: det är ju så gott! Har typ tre liter hatt på tork just nu :)
Jodå, jag är rätt säker på att det är rätt sort.
Fullt utslagen är den nog minst 30 cm hög och hattdiametern runt 30 cm. Foten är vattrad, som sig bör. Inte den rodnande alltså.
Finns det såpass stora varianter med vattrad fot som inte är den rätta?
Har skrivit till Pelle Holmberg också. Undrar om han svarar…
Låter som en allergisk reaktion som påverkar dina slemmhinnor! Fast jag tycker den sitter i rätt länge. Dock så måste man alltid ställa sig frågan om det är en slump. Har det hänt ex antal gånger kan det faktiskt vara rena slumpen att du fått ett virus vid ungefär samma tid.
Jag är allergisk mot skaldjur…om jag får i mig lite..som exv på restaurant där de tar salladingredienser från olika behållare för att blanda salladen och har “droppat” räkspad från en annan beställning ner i en annan behållare som de tar till min beställning…(hängde ni med) får jag ont i halsen…skulle det ha smugit ner en räka så går det käpprakt åt skogen…var försiktiga om ni reagerar med halsont…det går ganska snabbt om det är allergi ;=(
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.