Den här gula och bruna soppen hittade jag vid en grov ek. Foten var inte gul helt igenom och hattskinnet var helt torrt. De enda larvangreppen var ett par grunda hål på hatten; så gott som orörd. Svampen vägde inte mindre än 650 gram, som synes är det en rejäl sak. Den hade en liten men distinkt syrlighet i smaken (kanske särskilt rören på hatten), men framför allt smakade den saffran, märkligt nog.
Min bästa gissning var “eksopp”, men det är uppenbarligen något helt annat. Vad är det för en sort?
Ok, tack! Svampen blev soppa igår, men när jag förstorar mitt foto ser det ut att vara mera prickigt än rutigt. Jag var förbi där idag och hittade en trasig svamp på andra sidan trädet, så jag tog bara hatten. Den doftar en hel del och blånar inte, så det talar för bleksopp i så fall. Om det nu är “sjukhus” det luktar vet jag inte, men det är ju nästan omöjligt att beskriva lukter i ord.
Det som inte liknade bilderna på bleksoppen är att min svamps tvärsnitt genom foten hade åtminstone ett par, tre millimeter klargul färg runtom.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.