0 3705 visningar

7 svar

Ont i magen

Charlotte Borneklint

27 aug 2008 kl. 23:36

Förra året fick jag blodad tand när det gällde svamplockning och började plocka lite kantareller, taggsvamp, smörsopp och fårticka.
Men varje gång jag åt så fick jag ont i magen efteråt. Speciellt en gång så fick jag ruskigt ont i magen, värsta magknipet.

(Jag är säker på just de svampsorterna så det var inte någon felaktig svamp. En av gångerna var det bara vanlig kantarell och jag fick ont iallafall)

Är det vanligt att man får ont i magen av svamp? Några speciella svampar som är bättre eller sämre i det fallet?

Nu har jag ätit svamp tre dagar i rad för första gången sedan förra året. Först en halv kantarell ena dagen och det gick bra. Igår åt jag pyttelite brunsopp och det gick bra. Idag gjorde jag middag med svamp i (karljohan, brunsopp och sandsopp) och jag har inte ONT i magen men det känns att jag ätit svamp.

Sååå tråkigt, jag vill ju bara VRÄKA i mig för det är ju så gott!

Har ni några råd och tips att ge mig?

0

Sofia, Skåne

28 aug 2008 kl. 00:43

Svamp är ju mycket fiberrik mat. Fibrer bryts ju inte ner i tarmarna och kan ger utrymme för oönskad bakterietillväxt. Har du provat ett glas proviva efter maten? Det brukar hjälpa på mig. Man kan ju bara inte sluta äta svamp :)

0

Fredrik S

28 aug 2008 kl. 01:13

Det är viktigt att tillaga skogssvamp ordentligt. Vissa ämnen försvinner vid upphettning. Råkostsvamp är inte att rekomendera för känsliga magar.
Den valigaste orsaken till magbesvär vid förtäring av svamp är “dålig” svamp. Dvs svampen är angripen av parasit/mögel svamp eller har blivit dålig. Svamp ska behandlas som kött. 
Sedan finns det dom som är känsligare änn andra för svamp.Rekommendationen för att äta svamp är att första gången du äter en ny sort ska man inta en liten dos för att kontrollera ens tolerans. Mitt råd är att var nogrann med att bara äta “perfekt”
svamp och ät inte för många sorter samtidigt (unvik de sorter du “inte tål”)

0

Nina H, Sthlm norr

28 aug 2008 kl. 07:07

Jag har en vän som inte kan äta svamp p.g.a. det höga fiberinnehållet. Man kan få tarmvred i värsta fall.
Prova att finfördela svampen rejält.
Om du INTE får ont av vanlig odlad champinjon så är det sannolikt fiberinnehållet, för den har tydligen inte så mycket sådant.

0

Tina Nordberg Kolsva

28 aug 2008 kl. 07:39

Många svampar är svårsmälta.De kräver lång tillagningstid.Stek o koka länge, min 20 min kanske din mage kräver.Prova lite försiktigt kanske du kan träna upp tarmen kanske inte.

0

Värmdöbo

28 aug 2008 kl. 08:02

Jag känner många som inte tål kantareller så bra men kan äta “mjukare” svampar. Och som redan sagts, tillred bara perfekta exemplar. Hoppas du hittar en bra metod som funkar för dig!

0

Lilla My

28 aug 2008 kl. 08:39

Själv får jag ont i magen av trattkantareller, om jag inte blandar upp dem med annan mjukare matsvamp typ kantarell och sopp.

Ett tips: tänk på att svampen är mer av en krydda/smaksättare än en huvudrätt. Värsta problemen hade jag en period för några år sen när jag bokstavligt talat inte hade pengar till mat, utan levde på kokt spiralpasta med stekt trattkantarell, och inget annat. Det klarade jag inte så bra… men så är livet som utbränd ensam mamma, barnet ska ha sitt och själv får man ta det som blir över. Det jag lärde mig då var att jag inte fick låta svampen vara mer än kanske en femtedel-sjättedel av innehållet i tallriken, och det håller jag mig till fortfarande. Fast gud ska veta att jag blir frestad ibland, tänk en hel djup tallrik fylld med nystekta kantareller, och så en sked… Mmmmmm!

0

Charlotte Borneklint

28 aug 2008 kl. 08:50

Det är nog fiberinnehållet då för svamparna har varit färska och kanonfina, ingen annan har fått ont i magen, bara jag.

Men du har rätt i att jag får INTE ont i magen av vanliga champinjoner jag köper i affären, jag kan äta MÄNGDER utan problem (och det gör jag, både råa och tillagade).

Okej, då får jag prova mig fram och bara lite i taget. Igår kväll åt jag bara soppar och de borde ju vara “mjuka” men jag har ont i magen idag med (men ingen av de andra som åt).

Attans! Kunde inte gubben varit känslig för svamp istället han som ändå inte tycker om det… suck. Jag läste ett recept igår om karljohan inlindad i bacon som lät helt fantastiskt gott men det är nog inte att tänka på för min del då :-(

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone