0 680 visningar

30 svar

Blir inte klok på soppen

Kristina i Lund

28 aug 2008 kl. 13:36

Jag har läst och läst och kollat på bilder, men blir inte klok på vilken sopp detta är. Den växte på betesmark med sandjord. Tall och björk i närheten.

0

Jan A, Uppsala

28 aug 2008 kl. 13:45

Ser ut som tämligen blek, men dock grynsopp!

0

Pochahontas

28 aug 2008 kl. 13:47

Gissar på grynsopp.

0

Charlotte Borneklint

28 aug 2008 kl. 13:49

Jag har ingen aning men visst påminner den om mina soppar jag hittade häromdagen. Jag lade in bild på den men ingen hade något förslag på vad det var.

Doften påminde om sandsopp tyckte jag, lite besk. Nu var denna rätt kladdig på hatten men det var ösregn ute så kanske det var därför?

Är de lika eller är jag ute och cyklar?

0

Kristina i Lund

28 aug 2008 kl. 13:56

Ok! Tack för svaren. Jag glömde skriva att handduken, som låg i korgen blev alldeles knallgul! Är det någon ytterligare ledtråd?

0

Jan A, Uppsala

28 aug 2008 kl. 14:14

Det är fortfarande örsopp!

0

Jan

Kristina i Lund

28 aug 2008 kl. 14:23

Ehhhh…. nyss sa du grynsopp - nu örsopp?

0

Pochahontas

28 aug 2008 kl. 14:23

Hur ser du det Jan A?

0

Anja

28 aug 2008 kl. 14:35

Gissar på att den första är grynsopp och de andra på handduken är örsopp.

0

Jan A, Uppsala

28 aug 2008 kl. 14:57

Den jag sagt är grynsopp är grynsopp, den jag sagt är örsopp är örsopp. Jag svarade örsopp på örsoppen redan första gången du lade ut den…

0

Jan

Kristina i Lund

28 aug 2008 kl. 15:03

Jaha, Jan har svarat på två olika frågor! Tack Jan!
Lite rörigt blir det när någon frågar om en annan svamp i samma tråd… Ingen skada skedd, men ändå!

0

Jan A, Uppsala

28 aug 2008 kl. 15:08

Nu är du så vimsig Kristina i Lund att jag nästan ger upp. Din första bild i denna tråd är grynskivling.
Den andra bilden, som du tidigare haft ute - om jag inte minns fel - är örsopp!

0

Pochahontas

28 aug 2008 kl. 15:14

Grynskivling???

0

Gula

28 aug 2008 kl. 15:26

Undras vem det är som är vimsig nu???? ;-)

0

Jonas K

28 aug 2008 kl. 15:26

Ha ha Jan det blev nog så vimsigt att du vimsade till det också!

0

Kristina i Lund

28 aug 2008 kl. 15:28

Jag har bara frågat om de sopparna, som finns i det första inlägget i den här tråden! Charlotte däremot frågade om en annan sort.

0

Charlotte Borneklint

28 aug 2008 kl. 15:29

Får be om ursäkt för det, jag trodde vi hade samma och då tänkte jag det var bra med flera bilder. Sorry!

0

Charlotte!

Kristina i Lund

28 aug 2008 kl. 15:37

Ingen skada skedd!
Det är Jan som vimsar i dag tror jag! ;) Jag är jättetacksam för svaren, tro inget annat!

0

Diane

28 aug 2008 kl. 15:51

Hej! Jag gissar på att det är sandsopp. Själv har jag också en fråga. Är det någon som vet hur man bäst tar hand om stolt fjällskivling, jag har hittat massor!!

0

Charlotte!

Jan A, Uppsala

28 aug 2008 kl. 16:24

OK, men jag har iaf lämnat rätt namn på båda och då var det alltså Charlottes som jag redan tidigare? svarat örsopp på! Ni får försöka förlåta mitt slarv!

0

Jan

Kristina i Lund

28 aug 2008 kl. 16:27

Visst!

0

Skogs Mulle

28 aug 2008 kl. 17:05

Det var en roligt tråd, skrattade gott åt alla förvecklingar…;)

0

Jan A, Uppsala

28 aug 2008 kl. 19:40

Ja hörrö Mulle, det blir ofta roligt, bara tråkmånsarna håller sig undan…

0

Ola H / Kil

28 aug 2008 kl. 19:47

Första bilden vill jag ha till Örfil eller möjlígen Råsop.

0

Tessa

28 aug 2008 kl. 20:54

Detta var den roligaste läsning jag haft på länge, skrattade högt.  Tänk att man kan bli glad för så lite, tack så mycket. Mitt första möte med den här sidan hade sina poäng om man så säger.
En egen fråga: Kungschampinjon, är den att rekommendera som människoföda?

0

Jan A, uppsala

28 aug 2008 kl. 21:13

Ja, den är kunglig kost!

0

Tessa

28 aug 2008 kl. 21:20

Jan
Läste att den kunde innehålla höga halter tungmetall är den ändå att rekommendera?

0

Jan A, Uppsala

28 aug 2008 kl. 21:24

Tungmetallerna är bundna i svampens kitin och hamnar i avloppet.

0

Tessa

28 aug 2008 kl. 21:45

Ursäkta min okunskap men vad är “kitin” och hur hamnar det i avloppet??

0

Jan A, Uppsala

28 aug 2008 kl. 22:37

Kitin är samma ämne som insekternas och kräftdjurens utvändiga skelett är uppbyggt av. Det ingår också i svamparnas cellväggar och binder tungmetallerna så hårt att dessa följer med avföringen ut - i avloppet.
Du kan Googla på t.ex. “kitin+svamp”, kitin+ämne” och hitta en hel del, bl.a. http://sv.wikipedia.org/wiki/Svampar där en del finns att läsa.

Här en del annat:
I Jordstjärnan nr 1 1985 finns ett osignerat sammandrag av en dansk artikel,
Andersen, Hjørdis Hall..  Champignoner på menuen igen?, Svampe nr 11 1985, p9, 23.
Den är i sin tur ett sammandrag av en tysk artikel, Schnellmann, B, et al: Cadmium- und Kupferkonzentration in Stuhl, Urin und Blut nach aufnahme wildwachsender Champignons.  Zeitschrift für Lebensmittel-Untersuchung und -Forschung 178 (1984), p445-449.
Slutsatsen där är att kadmiet är bundet i svampcellväggens kitin som vi är dåliga på att bryta ner.
Försökspersonerna matades med förmodat kadmiumhaltiga champinjoner som också analyserades.  Den enda signifikanta förhöjningen av kadmiumhalten sågs i avföringen under försöksperiodens sista dagar.

Sammanfattning på tyska (och en snuttig engelsk dito) finns här.
http://www.springerlink.com/content/w475r52210612354/
Och det finns mycet mer.
Lycka till!

0

Birgitta F

28 aug 2008 kl. 22:48

vilken soppa…....  = )

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone