0 492 visningar

8 svar

Svampförgiftning

Ann-Britt

28 aug 2008 kl. 19:53

Hörde på radion att tre personer vårdades i Göteborg för svampförgiftning orsakad av vit flugsvamp eller rodnande flugsvamp.Alla var från södra Sverige men jag tror inte de hade ätit den samtidigt.
Min första tanke var om dessa personer var av utländsk härkomst för jag vill minnas att jag läst/hört att förgiftningar är vanligare bland dessa. Plockar flugsvamp i parker i tron att det är champinjoner. Stämmer detta?

0

Kurt

28 aug 2008 kl. 20:11

http://www.sr.se/cgi-bin/goteborg/nyheter/artikel.asp?Artikel=2279524

Tidigare år har det ju främst varit turister från andra europeiska länder som ätit olämpliga svampar

0

Ann-Britt

28 aug 2008 kl. 20:23

Tack nu slapp jag leta själv.

0

klas jaederfeldt

28 aug 2008 kl. 21:02

vad jag kunde läsa var det vit och lömsk flugsvamp de ätit, inte Rodnande flugsvamp som är en bra matsvamp

0

Ann-Britt

28 aug 2008 kl. 21:06

Kom inte ihåg vilken flugsvamp de nämde i radion mer än vit, så jag drog till med någon mer. Men det var ju bra att det blev tilrättat.

0

Klas

Annette L, norr om Sthlm

28 aug 2008 kl. 21:09

Har du svampkurser eller svamputflykter som man kan följa med på? Du verkar plocka annorlunda svampar än vad jag är van vid? Minns det från förra & förrförra året oxå...

0

Anette

klas jaederfeldt

28 aug 2008 kl. 23:07

jag har svarat i annan tråd

0

Klas

Sussie

28 aug 2008 kl. 23:55

Enligt min senaste svampbok från 2007 (Bonniers Naturbok om svampar) så är den Rodnande Fjällskivlingen ätlig, men kan orsaka illamående. Stämmer det?

0

Klas

Birgitta F

28 aug 2008 kl. 23:59

öppna msn suss

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone