Jag hade inte väntat mig att få se så grov fot på den - brukar vara mycket spinkigare.
http://www.biopix.dk/Species.asp?Language=sv&Searchtext=Cortinarius%20bolaris&Category=Svampe
Tack för svaren; och Irene, jämfört med deavbildade på din länk så är mina supertungviktare. Kollade i katalogen där det står: “Hedbok-o hedbokskog.Sällan granskog med björk. Mager mark. Med bok o ek, sällan med björk.”
Det här är banne mig ren högbonitetsgranskog med lite löv NERÅT i sluttningen, samma biotop som falsk rutsopp, lömsk flugsvamp m.m.m.m. Finns det egentligen något annat alternativ?
Det du har hittat är en flegg (spindling undersläktet Phlegmacium) — det var väl samma kollekt du visade översida och undersida på? ;=)
Med den lamelltätheten kan det omöjligt vara C. bolaris. Sa Ryman C. sulfurinus ? I så fall måste man tro honom, det är inte omöjligt, eftersom i stort sett alla fleggar i sektionen Fulvi brukar få rutig hatt när de blir gamla.
Obs! Inte C. sulfureus, som är en gammal art av Lindgren, som ingen riktigt vet vad det är.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.