0 407 visningar

10 svar

fjällskivling stolt?

Peter K

28 aug 2008 kl. 21:23

Se på denna bild. en vän sa att det kunde vara den rodnande varianten. Jag känner mig ganska säker på att det är stolt. Dessutom åt jag av dem för en vecka sedan och mår fortfarande bra. Vad anser ni

0

Peter, Linköping

28 aug 2008 kl. 21:30

Maffig ring!

Har du en närbild? Omöjligt att se på den bilden.

0

Enelie, Linköping

28 aug 2008 kl. 21:40

Jag har aldrig sett dem i en sådan stor ring förut!
Festligt!

0

Peter K

28 aug 2008 kl. 21:40

Tyvärr ingen närbild. Detta var en av två lika stora ringar. Dessutom många spridda ex på andra ställen i skogen. 6 personen åt en hel del av svampen för en vecka sedan. Inga sjukhusrapporter. Vet du om den stolta kan växa på detta sätt?

0

Enelie, Linköping

28 aug 2008 kl. 21:45

Rodnande är inte giftig men anses lite mindre god. **
Kommer du ihåg hur foten såg ut?
Om den var vit eller hade fjäll?

0

Peter K

28 aug 2008 kl. 22:05

Inte riktigt. Kände mig så säker. Men det som är så märkligt är ju växtsättet. Har aldrig sett denna svamp växa så här.

0

Enelie, Linköping

28 aug 2008 kl. 22:16

Jag har aldrig sett något liknande.
Det måste varit en upplevelse.

0

Sofia, Skåne

28 aug 2008 kl. 22:23

Det var ett fantastiskt fynd. Det är inte alla som får ont i magen av den rodnande sorten. Det händer bara ibland. Jag tål den.

0

Karin Hedén

28 aug 2008 kl. 22:41

Hej!
Jag har sett fjällskivling växa på detta sätt vid några tillfällen och då har det alltid varit den rodnande fjällskivlingen. Mönstret på hatten verkar också mer lik den rodnande. Men det går inte att avgöra av bilden.

0

Ola H / Kil

28 aug 2008 kl. 22:43

Växtplats o växtsätt är väl ingen slående indikation på Stolt? Intuitiv klocka ringer även vid granskningsförsök av själva svampen. Tror inte på Stolt.

0

Affe Nv Skåne

29 aug 2008 kl. 00:55

Tror precis som övriga på rodnande….

Men häftigt växtsätt!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone