0 1257 visningar

11 svar

Skum färg på blodriskor?

AnnaMaria Dalarna

28 aug 2008 kl. 22:11

Hittade en grupp blodriskor med grå hattfärg idag. Fot och saftfärg var som vanligt.
Är det en normalvariant eller finns det olika arter? För det är väl en blodriska?
Raden nederst är de med skum färg.

0

BirgittaD

28 aug 2008 kl. 22:43

Ser fram emot dina svar. Har upplevt detsamma men anrättatoch ätit som om det regnade. Blev inte sjuk.

0

klas jaederfeldt

28 aug 2008 kl. 22:49

Du har hittat en blodriska som på latin heter Lactarius queticolor, känns b.la igen på att den vid snitt är blå under hatthuden

0

AnnaMaria Dalarna

29 aug 2008 kl. 08:08

Tack för hjälpen!
Man lär sig nåt nytt varje dag här på Svampguiden.

0

Irene A

29 aug 2008 kl. 15:57

De mörkare blodriskorna är sannolikt “nordlig granblodriska”, Lactarius fennoscandicus.

http://www.mtsn.tn.it/russulales-news/tx_photos.asp?index=987

Här finns bestämningsnyckel och beskrivningar av de nordiska blodriskorna:
http://www.svampar.se/bildarkiv/SMT_2007_2_Nordens_blodriskor.pdf

0

Boman

30 aug 2008 kl. 00:09

Hittade blodriskor som är blåa ovanpå idag. Hela och rena, jättegoda.

Växte vid en kärrhåla

0

irene

klas jaederfeldt

30 aug 2008 kl. 00:19

jag har gott om Queticolor i mina trakter oftast är de bara blå under hatthuden men iblöand är även små svampar blåa

0

irene

klas jaederfeldt

30 aug 2008 kl. 00:19

åsså bilderna

0

irene

Irene A

30 aug 2008 kl. 10:28

Den där blå färgen kan uppträda mer eller mindre hos fler arter av blodriskor, särskilt quieticolor, semisanguifluus och fennoscandicus.
Därför tycker jag att det svenska namnet blåmjölkig riska på Lactarius quieticolor (= L. hemicyaneus) missvisande..

Den nordliga granblodriskan är bunden till gran och är mycket lik granblodriskan bortsett från färgen. Den är ganska vanlig i rikare fuktstråk i Norrland, men förekommer längre söderut också.

Lactarius quieticolor är inte alltid så blå. Den liknar mest en tallblodriska (läcker riska) men är brunaktig på hatten. Den växer med tall, ganska stor, hård och kompakt.
Bifogar bild av en sådan (bekräftad av Ursula Eberhardt).

0

klas jaederfeldt

30 aug 2008 kl. 15:17

antagligen har du rätt Irene , vid närmare titt på bilderna så ser jag inga gropar

0

Birgitta D

12 aug 2010 kl. 22:56

Nu är dom här igen. De blågrå riskorna utan larver, vilken av de nordliga artena det är kan vi tvista om men mina från idag var i alla fall gropiga på foten. En ren fröjd att rensa dom jämfört med de vanliga granblodriskorna.

0

Elute

13 aug 2010 kl. 00:42

Å dom vill jag också hitta. Här (s.älvsborg) finns mängder med blodriskor med larver i, och av 10 st kanske jag kan spara två...

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone