0 328 visningar

11 svar

Några soppar

Charlotte Borneklint

28 aug 2008 kl. 22:20

Jag trodde sopparna skulle vara lätta men de är ju så lika. Här kommer några som jag tror jag vet och några inte.

Den första (denna) tror jag är brunsopp. Den blånar i snitt och under. Luktar “bara svamp” och är inte kladdig på hatten.

brunsopp???

0

Charlotte Borneklint

28 aug 2008 kl. 22:23

Nr 2 var kladdig när jag plockade den men har torkat nu och är som sammet på hatten. Rören är grövre än på de andra. Blånar inte eller ytterst lite. Luktar också “bara svamp”

0

Charlotte Borneklint

28 aug 2008 kl. 22:23

Hoppsan, missade bilderna till nr 2

0

Charlotte Borneklint

28 aug 2008 kl. 22:25

Nr 3 var ljusare än de andra. Blånar inte i snitt eller rör. Luktar lite annorlunda än de andra men kan inte säga vad, kanske mer nötaktigt? Tunna rör. Hatten torr och len men inte luden

0

Charlotte Borneklint

28 aug 2008 kl. 22:27

Nr 4 tror jag är en ung gallsopp?? Det stod flera på samma ställe och de var alla väääldigt stora i foten och små hattar. Jag vågar inte smaka…

0

Charlotte Borneklint

28 aug 2008 kl. 22:36

Nr 3 igen, jag missade att lägga in en bild där hatten syntes

0

Birgitta F

28 aug 2008 kl. 23:48

1. sandsopp
2. grynsopp
3. örsopp

tror jag iaf

0

Birgitta F

28 aug 2008 kl. 23:49

1. brunsopp ....sry

0

Michael Krikorev

29 aug 2008 kl. 09:40

1. Brunsopp, ätlig.

2. Sammetssopp (eller närstående art), ätlig.

3. En karljohan (eller närstående stensopp), ätlig.

4. Ja, gallsopp, oätlig.

0

Charlotte Borneklint

29 aug 2008 kl. 12:12

Tack så jättemycket!

0

Charlotte Borneklint

29 aug 2008 kl. 14:54

Jag kollade på bilderna på trean igen och är det säkert att det är en karljohan?
Ska inte karljohan vara lite vinrödfärgad under hatten när man delar den? Eller är det bara ibland?

0

Peter, Linköping

29 aug 2008 kl. 15:18

Kan det inte vara en brunsopp det med? Fast den förefaller vara i dåligt skick, svårt för mig att säga.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone