0 306 visningar

7 svar

Några kremlor

Charlotte Borneklint

28 aug 2008 kl. 22:58

Jag har förstått att det är svårt att bestämma vad för typ av kremla man har men jag gör ändå ett försök men några bilder. Jag är så feg med att smaka… Bränner det jättemycket om den är skarp? Sitter det i länge? Känns det i halsen? (jag är lite feg med sådant för jag är allergisk mot frukt, grönsaker och nötter och äter jag något jag inte tål så svullnar jag i halsen och får världens klåda i hals och mun så jag är väldigt försiktig med vad jag stoppar i munnen…)

Kremla nr 1:
Den är mer rosa än röd trots bilderna där den ser mer röd ut. Lite rosa på foten på några ställen. Luktar gott och inget särklilt.

0

Charlotte Borneklint

28 aug 2008 kl. 23:00

Kremla nr 2:
Den är brun med lite inslag av violettt?? men bara lite. mest bara brun. fot och skivor helt vita. Luktar milt.

0

Charlotte Borneklint

28 aug 2008 kl. 23:02

Kremla nr 3:
Den är lite gulvit i fot och skivor. Guld/sandgulfärgad i hatten. Luktar milt och gott. Längst ner på foten blev den aningen svartaktig i snittet men det kanske inte har med snittet att göra iof?

0

Charlotte Borneklint

28 aug 2008 kl. 23:04

Kremla nr 4:
Är riktigt citrongul och såååå vacker. Helt vit i kött och skivorna aningen gulaktiga kanske. Detta är den enda av dem som luktar lite annorlunda men fortfarande milt och gott.

0

BirgittaD

28 aug 2008 kl. 23:06

Mild gulkremla grånar vid snitt, de övriga kan jag inget säga om då jag inte vet smak. De flesta rödfotade kremlor som inte blir bruna vid tummning är skarpa (egen erfarenhet) Den sista tja mild mandelkremla SKARP?.

0

andreas

28 aug 2008 kl. 23:14

Den påminner mycket om min Kremla som jag plockade idag. Min var ett något yngre ex där hatten slockade. Jag fick enligt svampguiden till att det är en mandelkremla. Smaken var mild. Prova speciellt att bryta skivorna och se om det är spröda som mandelspån.

0

Några kremlor

andreas

28 aug 2008 kl. 23:16

Avsåg Kremla nr 2

0

Några kremlor

Charlotte Borneklint

28 aug 2008 kl. 23:24

Nej, den gula grånar inte vid snitt.

De röda blir inte bruna vid tummning.

Ja, jag tror kanske att den bruna kremlans skivor är hårdare och skörare än de andra kremlornas som är lite mjukare.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone