0 420 visningar

4 svar

Blek skäggriska?!

Helena Sthlm

28 aug 2008 kl. 22:59

Kan man äta den efter 10 minuters avkokning, precis som “vanlig” skäggriska? Hittade ett gäng idag, och även den vanliga varianten, tänkta laga till dom tillsammans isåfall.

0

Jan A, Uppsala

28 aug 2008 kl. 23:04

Den skiljer sig inte från “vanlig” när det gäller omhäändertagande utan kan hanteras på samma sätt.

0

Boman

28 aug 2008 kl. 23:04

Svar ja. Jag kör alltid de båda sorterna ihop om jag hittar båda. Jag brukar inte koka dem längre än tills de sjunker. Bitar dem först in i kallt vatten, sköljer i flera vatten, kokar upp när inget mer mjölk lossnar i vattnet(de kan stå svalt tex över natten i kallt vatten om det blir sent) och så kokar jag dem. Svalka ned dem snabbt, i kallt vatten går fortast.

0

Helena Sthlm

28 aug 2008 kl. 23:28

Jag tackar och bockar! Vad ska jag göra med dom sen då? Stuva, salta, lägga in? Förslag?

0

Boman

29 aug 2008 kl. 08:01

Stek sakta och länge med lite lök/vitlök, salt och kanske lite peppar, bacon eller fläsk om du äter det(jag är veggis, mums på macka eller på pasta. Häll på lite grädde och låt puttra annars och ha som sås till vad du vill.Gott med bara potatis också. Det är en mycket användbar svamp så du kan göra pajer och piroger med dem(stekt då) eller färs till biffar. Salta in går också om du har plats. jag kokar av mina, kramar ur det mesta vattnet och fryser till vintern.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone