0 267 visningar

8 svar

Mata fåglar

Bengt Sandh

10 nov 2005 kl. 00:26

I dag är jag än en gång glad som en spelautomat. Varför? kan man fråga sig. Jo, ännu en svampplockarsponsor har hört av sig med sina locktoner, nämligen Hjalmarssons Fågelmat och Köksluckor.

Vårt framtida samarbete går ut på att jag ska sätta ut vimplar i skogen på de ställen där jag hittar mest svamp. Vimplarna kommer att fungera som snitslar typ Wiener men utan z. Den som hittar samtliga vimplar som alla är försedda med koder vinner 150 kg fågelmat som jag ska lägga ut på vimpel/svampställena. Fågelmaten innehåller ett ämne som gör att fåglarna drabbas av en oemotståndlig lust att äta svamp och sedan är det tänkt att fåglarna ska sprida svampsporer runt om i skogen så att antalet svampställen mångdubblas.

Jag tycker att Hjalmarssons Fågelmat och Köksluckor’s idé är lite konstig så jag har funderat på att backa ur.

Hur tycker ni att jag ska göra?

Undrar en glad men tvivlande

0

Nallo de Glasso

10 nov 2005 kl. 17:17

Jag tror att du ska passa dig väldans noga. Jag misstänker argan list bakom fasaden till Hjalmarssons. Jag har inga bevis men jag tror att en viss Janne Josefsson kan ligga och lura bland svampställena. Det går ju rykten om att det finns ohederliga svampplockare som plockar utan att skatta för det uppplockade och det är inte uppskattat. För det vet väl varenda kotte att det är plockskatt på svamp? Skattepengarna går som bekant till de som inte kan ta sig ut på skogen hursomhelst. De befinner sig endera på flykt i Torremolinos eller så kan de sitta inne, på krogen. Och det förstår ju var och en att såna stackare behöver varenda skattekrona som vi kan hitta i de djupa skogarna. Så genom att följa dina, med stor möda kan man förmoda, utplacerade vimplar så kommer Granskningen att förenklas högst avsevärt för TV-teamet. Så vore jag i dina stövlar så skulle jag backa ändan hem och placera den i därför avsedd fåtölj.

MVH
Nallo de Glasso

0

bernadott 1

10 nov 2005 kl. 19:19

Nej, jag tycker et är en lysande idé...om den funkar…kan det inte bli konstiga mutationer på svampsporerna om de går genom fågeltarmar…kan det sprida fågelinfluensa eller nåt?

Vi får väl se om 100 år hur Karl-Johansvamparna utvecklats.

0

Kapten Hammock

10 nov 2005 kl. 21:07

För bövelen Bengt! Du har gjort det! Som jag har saknat reklamen ute i markerna, men kanske är min längtan äntligen förbi! Tänk när alla små tallekottar har små Pommacvimplar, och när ekkorrens långa, ludna svans är prydd med texten “Pellerins Wäxtmargarin är bäst”. Kan t.o.m. tänka mig att gå in som sponsor själv! Hur ställer du dig till att i falsett vråla “Hammocks Kött & Svets har det du behöver” varje gång du hittar en mandelriska?

0

Bengt Sandh

11 nov 2005 kl. 01:54

Tack Nallo, bernadott (som stavas med e på slutet) och Hammock för tips, idéer och varningar och annat. Janne Josefsson går nog skattmasens ärenden med dold mikrofon.

Själv är jag kort och ganska dum i huvudet enligt mina bästa vänner så jag brukar kallas för mikro-fånen när jag sjunger i mitt rockband.

0

Captain Dreadlock

11 nov 2005 kl. 12:37

Du Bengt, vet inte hur du uttalar det, men med bokstäver står det ju bernadottett, så det kan ju uppfattas som ett e på slutet eller???

Det var väl han som gav namn åt Karl-Johansvampen?

0

Bengt Sandh

11 nov 2005 kl. 15:21

Hello Captain!

Ätten heter Bernadotte och uttalas Bernadott. Karl XIV Johan gav namn åt svampen. Han hette egentligen Jean Baptiste Bernadotte.

Morsning från

0

Evus

12 nov 2005 kl. 22:42

Just precis.

0

Nallo de Glasso

13 nov 2005 kl. 15:21

Kom just på att om man ska vara lite kinkig så borde stensoppen heta Jean Baptiste…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone