.....i olika delar av landet.
Är uppväxt i Norrbotten plockat mycket svamp i Lule-trakten och även norr om Luleå.
Upplever att skäggriskan är “skäggigare” , pepparriskan klenare (sällan upprullad mer platt) , Sandsoppen väldigt stor , smörsoppen väldigt liten.
Bor numera i Bohuslän och känner knappt igen svamparna i dess form här nere… jo en fjällig bläcksvamp den är sig lik….
Och stenmurklorna i norr är mycket enklare skapta - mimdre invecklade alltså - än i Mälardalen och söderut och möjligen även mindre “giftiga”.
Och trattkantarellerna så långt i söder att granen ännu inte hunnit dit på naturlig väg - de hänger med tallen där - skiljer sig en hel del från de djupa granskogarnas tycker jag.
Jag misstänker nämligen samma sak. Inte för att jag ätit mängder, men min svärmor har, och hon har ätit idel norrländska murklor och i stor mängd dessutom, med enbart torkning. Hon har aldrig blivit sjuk och har aldrig hört talas om någon som blivit det.
En svärmor är inte tillräckligt vetenskapligt underlag för att det skall anses som sant, men det kan ju ändå vara sant, förstås.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.