0 283 visningar

11 svar

Vad är detta?

Enelie, Linköping

28 aug 2008 kl. 23:39

De växer i massor och på lite sankare mark.
Bild 1 och 2-3 är olika växtplatser.
Jag har varit inne på Fläckmusseron men tycker inte att det stämmer.

0

Michael Krikorev

28 aug 2008 kl. 23:44

Jodå Enelie, ser ut som typiska fläckmusseroner :-)

0

Sofia, Skåne

28 aug 2008 kl. 23:49

De verkar flaxa på hatten som rockor i havet. :)

0

Enelie, Linköping

28 aug 2008 kl. 23:52

Jaha, där ser man:)
Jag har läst svampböcker i 2 dagar för att försöka lista ut den här. Nu minns jag inte längre vad det var som jag tvivlade på. (?)

Tack Michael!

0

Peter, Linköping

28 aug 2008 kl. 23:53

Är bild 1 samma svamp?

0

Enelie, Linköping

28 aug 2008 kl. 23:54

Sofia:
Det har jag inte tänkt på tidigare, men du har rätt:)

0

Enelie, Linköping

28 aug 2008 kl. 23:58

Peter:
Bild 1 är en annan svamp och växtplats.
Bild 2-3 är samma.
(Det finns också unga ex. på växtplats nr.2 men jag fotade inte dem för jag tyckte att det var kul med en jämförelse.)

0

Peter, Linköping

29 aug 2008 kl. 00:08

Det stod bara att det var en annan växplats, och ingen har gissat på dem. Fast så lika är de ju inte.

Jag hittade svampar i Rydsskogen som såg ut ungefär sådär, speciellt i formen. Det var den första svamp jag frågade om här på forumet, och jag hade inte digitalkamera då (inte många hade det) så jag fick nöja mig med att beskriva den. Det var Irene som hjälpte mig och vi kom fram till att det förmodligen var kastanjemusseron.

Jaja, trivia…

0

Enelie, Linköping

29 aug 2008 kl. 00:18

Jag har tvivlat och ändrat mig många gånger om det är Fläck-eller Kastanjemusseron.
Jag antar att en skillnad är just själva fläckarna/prickarna.
Men jag vet inte.

Den hade en mjölsmak men ingen bitter eftersmak.

0

Peter, Linköping

29 aug 2008 kl. 00:21

De jag hittade var betydligt laxigare i färgen.

0

Enelie, Linköping

29 aug 2008 kl. 00:32

Jag har aldrig plockar musseroner så jag har inget att jämföra med.

Det växer så otroligt många tillsammans så man lägger märke till dem p.g.a. det.

0

PI

13 sep 2008 kl. 22:47

Kan någon tala om hur man ser skillnad på fläck- och kastanjemusseron?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone