0 410 visningar

9 svar

vad gör man med all svamp..

Lena

29 aug 2008 kl. 09:42

Har fyllt mitt eget förråd för de närmaste årets behov,  vänner/grannar/arbetskollegor har också fått så de är nöjda. Vem kan ha intresse av skogssvamp - snälla hjälp mig för jag älskar att plocka…

0

Peter, Linköping

29 aug 2008 kl. 11:33

Sälja på torget?

0

Lilla My

29 aug 2008 kl. 11:56

Sitter med samma bekymmer, och vet inte vad jag ska ta mig till, för nu är frysen full och jag kan ju inte torka allt jag bär hem…

Tips mottages tackamt om hur man kan komprimera skörden så mycket som möjligt för framtida bruk!!

0

Karin Hedén

29 aug 2008 kl. 12:12

Utrymmesbesparande är att köra den torkade svampen i mixern. Man får ett fint mjöl som passar bra att göra soppa på eller eller att krydda grytor med. Men det löser förstås inte problemet med överproduktion. Jag har samma bekymmer. Konserverat i glasburk och torkat kan man ju också spara svampen hur länge som helst. Det gäller att hålla sig hemma! Väl i skogen går det inte att hålla plockfingrarna i styr. Ibland får jag nöja mig med att plocka i cyber-space vilket ska tolkas på Svampguiden! ;)

0

Lilla My

29 aug 2008 kl. 12:45

Så glad att fler har samma problem, man framstår själv som litet mindre rubbad då :D

0

Peter, Linköping

29 aug 2008 kl. 14:09

Med heltidsjobb och nykläckt bebbe hemma har jag tyvärr inte samma problem som er…

Hoppas kunna fylla på förråden lite i helgen…trots det.

0

Maria W

3 sep 2008 kl. 16:58

Har man fyllt upp egna förråd och fördelat ut bland nära och kära, så kan det ju kanske bli lite problematiskt.

Funderat på att sälja in en del svamp i restaurangbranschen?

0

piss off cake!

svampstaff

3 sep 2008 kl. 23:11

gör som jag! plocka BARA vanliga kantareller..en 100L tar man vara på varje år.

0

Lena!

Ulrika

4 sep 2008 kl. 13:09

Om du har någon färgsvamp över så köper jag gärna lite av dig.

Jag har tyvärr inte så mycket tid för svampplockning som jag skulle vilja, dessutom är jag nybörjare på svamp, så det är inte alltid jag hittar något heller.

Hör gärna av dig till mig på
ulrikaylva (snabel-a) hotmail (punkt) com

Jag bor i Mälardalen, men det går ju alltid att skicka med post eller bussgods.

0

Lena!

Boman

4 sep 2008 kl. 21:50

Om det skulle vara så att någon vill ha färgsvamp(som jag inte kan så mkt om men kan väl lära mig) så kan jag plocka när jag ändå är ute och traskar. Ser rätt mycket sammetsfotad pluggskivling tex, som jag vet färgas med. Saknar plats att hålla på med färgning, annars så.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone