0 509 visningar

5 svar

Förbisedd delikatess i svampskogen

Anders

29 aug 2008 kl. 09:44

I ursviksskogen i Sundbyberg finns det massor av Rodnande Flugsvamp. Jag plockade en halvt utvuxen svamp och hårdstekte den med salt och peppar. Den var mycket kryddig och fin i både smak och konsistens. Eftersom jag aldrig prövat den tidigare åt jag bara halva hatten. Är det fler som har erfarenhet av denna delikates?

0

Vivianne

29 aug 2008 kl. 12:13

När jag var liten åt vi mycket rodnande flugsvamp hemma. Ingen blev sjuk och vi tyckte jättemycket om den. Därefter har jag avstått från att plocka den pga alla frågetecken. Nu känner jag mig dock lite uppmuntrad att pröva igen!

0

Inga-Lill

29 aug 2008 kl. 15:11

Jag tycker inte att man skall äta flugsvampar!
Dock vet jag att man i Tyskland anser att detta är en delikatess och äter den med glädje.
Men man gör ju som man vill om man är säker på vad det är. Jag gjorde ett undantag när jag åt Kejsarflugsvamp!!

0

Ingalill

klas jaederfeldt

29 aug 2008 kl. 15:46

om en art är klart ätlig så kan man äta den även om det i släktet finns giftiga svampar, Bland ädelsopparna (t.ex.alla karljopanarter) finns det en giftsvamp (djävulssopp) skall man låta bli alla soppar då?

0

Fjällskivlingar

Anders

1 sep 2008 kl. 16:06

Stolt fjällskivling är ju en fin matsvamp men bland fjällskivlingsarterna fins flera mindre dödligt giftiga svampar med samma gift som i Lömsk Flugsvamp. Detta är väl inget skäl att sluta äta Stolt Fjällskivling. Fjällskivlingar och flugsvampar verkar närbesläktade. Undrar förresten om det finns någon som skulle våga sig på att plocka vit kamskivling som anges som 3- skärning i en svambok som jag har?

Anders

0

Fjällskivlingar

Peter, Linköping

1 sep 2008 kl. 19:13

Oj, vad är det för fjällskivlingar? Finns de i Sverige?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone