Någon mer än jag som blivit magsjuk av Karl Johan? Jag smakade på mina torkade för några dagar sedan - otillagade, jättegott, men med katastrofalt magresultat. I går samma sak igen, men mindre katastrofalt, efter förtäring av stekta Karl Johan (som plockats på helt annan plats)
Hej, det kan faktiskt vara så att du är allergisk mot svampen. Här är ett par artiklar som du kan försöka hitta, som tyder på att det finns ett allergen i karljohan som en del reagerar på:
Torricelli R, Johansson S G O, Wüthrich B. 1997. Ingestive and inhalative allergy to the mushroom Boletus edulis. Allergy 7, 747-751.
Helbling A, et al. 2002. Boletus edulis: a digestion-resistant allergen may be relevant for food allergy. Clin Exp Allergy 5, 771-775.
Fler artiklar finns säkert om du söker, prova med http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez. Kom ihåg att en allergi kan uppstå när som helst, så även om du ätit svampen förut så kan du alltså blivit allergisk. Men det verkar dock som att det är ganska ovanligt.
Ja, det stämmer, du föds inte med allergin. Kroppen kan teoretiskt tillverka antikroppar mot allt, men du måste utsättas för allergenet för att antikroppar ska börja tillverkas. Varför vissa börjar tillverka antikroppar mot just karljohan (eller andra allergen) är ju svårt att säga.
det brukar man säga om barn, dvs de kan inte vara allergiska mot jordnötter första gången osv, men då skall man inte glömma att det finns spårämnen som för exv jordnötter i de gamla AD-dropparna och Idominsalva…dvs det är enormt svårt att säga när man blev utsatt första gången. Om du reagerar, så låt bli! Hur urtråkigt det än är…
Kan ju bara nämna att när jag läste om pluggskivlingen (Paxillus involutus) och dess s k Paxillus-syndrom, som ju är en kraftig immunoreaktion, så dök faktiskt även karljohan upp i diskussionerna. Även om inte karljohan har orsakat lika kraftiga reaktioner, så har dessa släkten en del gemensamt, t ex innehåller både Paxillus och Boletus ämnet involutin, som diskuterats som ett möjligt allergen.
I Frankrike, i alla fall i Provence, äter man väldigt ofta Cep,Boletus edulis, Stensopp rå. Både i sallader och som “Carpaccio” med lite olivolja & citron på. Jag äter även tryffel rå samt champinjoner MEN äter inte mängder. Att reagera på att äta torkad Karl Johan låter för mig som allergi, för inte knaprar man direkt många, eller? Jag är skaldjursallergiker och chansar aldrig (längre ska tilläggas) med att nypa av en liten klo för att smaka. Även om jag tycker att det är enormt gott, så är det INTE värt risken! Moraltant kanske ;=)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.