0 368 visningar

13 svar

Barrmusseron??

Gula

29 aug 2008 kl. 11:04

Växte under gran , björk och ek nära. Hatten 3,5cm, höjd (på svampen)7cm.

0

Jan A, Uppsala

29 aug 2008 kl. 11:11

Kan det vara, men också nån trattskivling. Den här har något nedlöpande skivor. Om du klämmer den ordentligt så luktar den lite mjöligt om det är barrmusseron.

0

Gula

29 aug 2008 kl. 11:30

Var ut och “klämde” och visst doftar den mjöl! Tog ny bild. Hade kommit upp flera nya!

0

Vivianne

29 aug 2008 kl. 12:06

Den ser inte ut som en barrmusseron, tycker jag, bl.a. är skivorna inte urnupna. Om jag ska gissa så är det en vaxskivling, förslagsvis mörknande (hygrophorus discoxanthus).

0

Gula

29 aug 2008 kl. 12:23

Men den ska väl vara slemmig?? Den här är torr!!! Och Barrmusseronen har urnupna eller nedlöpande skivor??

0

Gula

30 aug 2008 kl. 11:23

Hmmm, vet nån vilkendera det är???

0

Jan A, Uppsala

30 aug 2008 kl. 11:46

Den senaste bilden ser kanske mest ut som en ofärgad ‘besk vaxskivling’,inte som barrmusseron. Låt några växa till sig och kom igen!

0

Gula

30 aug 2008 kl. 12:42

Besk vaxskivling är det inte! Dom finns här i skogarna i massor, så dom känner jag igen!
Dom här blir inte mycket större än så här -  och nu har det kommit upp nya små under granen!!

0

Gula

30 aug 2008 kl. 13:19

Lite nytagna bilder !

Så här växer dom…  Den största…

0

Bo E

8 sep 2009 kl. 14:35

Det är nog högst troligt att vi hittat samma svamp, men är det barrmusseron, vilket låter troligt, eller nåt annat, i så fall vad…?

foto: Bo E-son

0

Mattias Andersson

8 sep 2009 kl. 14:58

Jag tycker inte riktigt att det liknar barrmusseron. Barrmusseron som tillhör släktet Leucopaxillus har precis som pluggskivlingar (Paxillus) lätt avtagbara skivor. Dessutom ska den ha knottriga amyloida sporer. Här finns en bild på hur mina såg ut och en kort beskrivning: http://www.svampar.se/.../SMT_2008_3_Svampar%20i%20tatortsnara%20skogar.pdf

0

Hans Myhre

8 sep 2009 kl. 16:21

Hvis den hadde rosafargede skiver som blir hvite når den tørker så er dette Leucopaxillus rhodoleucus. HVis skiver IKKE var rosa så er de en av de andre i slekten L. cerealis eller L.gentianeus

0

Bo E

8 sep 2009 kl. 16:59

Tja..rosentrattskivling får man kolla upp då...

tack Hans för tipset

0

Bo E

8 sep 2009 kl. 17:01

Bilderna jag googlade fram var av Irene A på mycket mognare ex. men i databasen finns bild på ett ex. som mycket väl överenstämmer med mitt fynd.

Suck…jag hittar nog aldrig silkesmusseronen i år verkar det somm…men lär mig nytt hela tiden…tack vare er alla på guiden!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone