0 3738 visningar

9 svar

Förväxlingssvamp till Sotvaxskivling?

Lilla My

29 aug 2008 kl. 12:02

Hittade sotvaxskivling förra helgen, eller rättare sagt: jag har i flera år vetat var de står, men aldrig vågat plocka och laga till, för jag är så osäker på om jag vågar smaka. Nu undrar jag: finns det någon förväxlingssvamp som jag behöver veta om, och hur skiljer jag i så fall ut Sotvaxingen så jag inte stoppar i mig nåt helt galet?

Feg men kär om livet är jag ju :P

0

Anja

29 aug 2008 kl. 12:33

Sotvaxingen är en ganska imponerande vaxing. Den är stor för att vara vaxing, mörk fot och hatt och vita/ljusa, glesa skivor. Och generellt sett är det en ganska sen höstsvamp. Det som jag tycker är utmärkande för just sotvaxingen, är att den luktar så gott. Jag tycker att den luktar honung eller blommor, särskilt vid tillagning eller torkning, men doften brukar märkas annars också, om svampen inte är för kall. :-)
Sotvaxing:

http://svampguiden.com/art/visa/Hygrophorus_camarophyllus

(Det finns andra mörka vaxingar som kan tänkas likna sotvaxingen, t ex vitgrå vaxing och olivvaxing, som är spensligare. De är också ätliga.)

0

Lilla My

29 aug 2008 kl. 12:38

Jag har kollat länken, och det stämmer ju bra med mitt egegt svamplexicon och den svamp jag hittat själv :)

Men finns det någon förväxligsart som är giftig, och som jag då helst bör känna till? Brukar läsa in mig på dubbelgångarna innan jag stoppar nåt i munnen.

0

Irene A

29 aug 2008 kl. 16:28

Klubbtrattskivling och såpmusseron är klassiska förväxlingsarter till sotvaxingen.

0

Lilla My

31 aug 2008 kl. 22:01

Tack, Irene, för ditt svar. Då ska jag läsa in mig noga på dessa arter innan jag plockar för att äta.

0

Birgitta F

31 aug 2008 kl. 22:07

du har lite bilder här Lilla My
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=106630&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&4

sen kan jag maila fler

mvh

0

Tessa

31 aug 2008 kl. 22:12

Hej Lilla My. Jag kanske inte ska ge mig in i någon ordväxling med en “asterixmärkt” svampkunnig men om du tittar på en bild av som jag säger Sotbrun Vaxskivling kan jag inte tänka mig att du kan ta fel på denna svamp som är en läckerhet. Tyvärr är den även omtyckt av “mask” men trots detta önskar jag dig smaklig spis.

0

Sotvaxing

Birgitta F

31 aug 2008 kl. 22:15

och inget annat heter svampen nu

0

Sotvaxing

Birgitta F

31 aug 2008 kl. 22:17

förutom det latinska namnet förstås = )
har jättesvårt för alla namnändringar de senaste årtionden. Men latinska namn funkar bäst såvida svamp-jäklarna inte byter familj = (

0

Sotvaxing

Lilla My

1 sep 2008 kl. 08:42

Tack för dina bilder, Birgitta F! Precis så ser mina sotvaxingar ut, så det känns bra att få ytterligare en bekräftelse innan jag tar för mig. Tänker att de är ganska spröda i köttet, så jag ska steka dem i smör inför premiären :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone