Hej alla gamla kära bekanta signaturer! Och nya!
Jag ville bara rapportera lite från min (proppmätta) svampsommar.
Min pappa har visat mig underbara kantarellställen. Jag har kanske 2 l kantareller i frysen. I magen minst lika stor mängd.
Jag har hittat överflödigt med superfin Karljohan. Mängd i frys o mage, enligt ovan. Har aldrig hittat Karljohan i något större antal här uppe tidigare. Jag är lycklig och känner mig lyckat frikostig också - jag har inte roffat åt mig alla jag sett.
Jag har svullat i kremlor och soppar och citronslemisar. Men fortfarnde inte någon blomkålssvamp och inga blodriskor :(
Jag har inte sett till någon Goliat i år heller. Det ligger en massa röjrester kvar på backen och under dem kanske den gyllne svampen ligger å trycker. Ska kolla om en vecka igen.
Jag har kvar goliat i frysen och använde en del till middagen igår.
Jag tror jag hittat en kombo som funkar. Brynta goliatklyftor (från liten svamp - eller om man säger ung), lite finskuren purjo, strimlad kassler och timjan. Såsa till med matl.grädde. Enligt min son var det “fantastiskt” vad det passade bra ihop. Serverades till pasta.
Nu är det helg igen och stugsista. Jag ska packa hinkar och stövlar, svampbok och kniv. Jag vill ha lingon och några sista blåbär till min frys.
Min väninna säger att vattlingon är gott. Så jag ska göra en burk med sådana.
(fyll en burk eller flaska med lingon, häll på vatten och låt stå till jul. Ätes som topping på mördegskakor med grädde…)
Trevlig helg alla - och glad svamphöst!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.