Hej!
Hittade en för två veckor sen på Lidingö precis vid ett joggingspår. Blev lite paff. Hursomhelst, vi tillagade den genom att skära i större bitar, lägga i form, på med massa olivolja, salt och peppar och västerbottenost på toppen. In i ugnen med folie på en halvtimme. Tag av folien de sista 10-15 minuterna för att få färg på osten.
Vi stekte även lite i smör för att testa men det blev inte lika gott.
Väldigt matigt.
Men inte kunde man lägga den där maffen i ugnen. Den var ju full av mossa och barr och ett par, tre sniglar.
Jag rensade den och förvällde. Kanske ett helgerån, men mossmatta kan man ju inte äta…
Och, jo, den växte förstås vid en stor tall och, Nina H, det var “Sthlm norr”.
Har hittat Blomkålssvamp några gånger och de äldre, större exemplaren har inte varit lika goda. Jag har provat att fritera med tempurasmet, vanlig frityrsmet, panering med panko-ströbröd (asiatiskt ströbröd - smakar inget, men smulorna är större), samt stekt det i smör med salt och peppar. Det jag kan säga är att av alla tillagningsmetoder jag provat så är stekningen det som gått hem bäst i min familj.
Just blomkålssvampen vinner, tycker jag, på att stekas istället för att kokas, förmodligen för att den innehåller så oerhört mycket mer vatten än t.ex. kantarellerna. Mina 4,5 liter färdigrensad blomkålssvamp blev igår kväll knappt 8 dl stekt…. *uhuuuu* men jag lade detta i grundsåsen till en lasagne istället för stekt köttfärs, och det blev så gott, så gott :)och klockan är halv nio och jag vill äta min lunchlåda NU!
Hej! De är ganska ovanliga men hittar man en plats där de växer så brukar man kunna hitta där år efter år. Jag har själv hittat 2 st på 2 dagar nu, på båda ställena återkommer svampen nästan varje år. Jag bor i östra småland så det finns absolut här! Leta i tallrika skogar, de växer alltid vid foten av en tall, de är nämligen en parasit på trädet!
/ Linda
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.