0 5120 visningar

12 svar

Blomkålssvamp

Salasias

29 aug 2008 kl. 14:00

Oj, jag hittade en på flera kilo idag, så jag fick bära hem den i jackan….
Hur tillagar jag din godast?
Första jag hittat på 10 år tror jag…

0

Charlotte Borneklint

29 aug 2008 kl. 14:50

Jag har aldrig sett någon :-( Är de ovanliga? Växer de i hela landet eller bara i vissa delar? (Jag bor i småland)

Vill hitta, vill fota, vill smaka, vill vill vill….

0

Göran

29 aug 2008 kl. 14:55

Hej!

Hittade en för två veckor sen på Lidingö precis vid ett joggingspår. Blev lite paff. Hursomhelst, vi tillagade den genom att skära i större bitar, lägga i form, på med massa olivolja, salt och peppar och västerbottenost på toppen. In i ugnen med folie på en halvtimme. Tag av folien de sista 10-15 minuterna för att få färg på osten.

Vi stekte även lite i smör för att testa men det blev inte lika gott.

Väldigt matigt.

0

Nina H, Sthlm norr

29 aug 2008 kl. 15:36

Lyllos!!!!!
Jag hade lyckan att hitta en för två år sedan och bara längtar…..
Jag knaperstekte min i smör och tyckte det var gudomligt gott!

0

Line

29 aug 2008 kl. 15:47

Görans recept lät väldigt gott, det måste jag prova! Innan har jag bara knaperstekt i smör, men inte varit överförtjust i smaken.

De blomkålssvampar som jag har plockar har vuxit tillsammans med tall, alldeles invid stammen, och kommer igen på samma ställe år efter år.

0

Salasias

29 aug 2008 kl. 23:41

Men inte kunde man lägga den där maffen i ugnen. Den var ju full av mossa och barr och ett par, tre sniglar.
Jag rensade den och förvällde. Kanske ett helgerån, men mossmatta kan man ju inte äta…
Och, jo, den växte förstås vid en stor tall och, Nina H, det var “Sthlm norr”.

0

Sussie

30 aug 2008 kl. 00:30

Har hittat Blomkålssvamp några gånger och de äldre, större exemplaren har inte varit lika goda. Jag har provat att fritera med tempurasmet, vanlig frityrsmet, panering med panko-ströbröd (asiatiskt ströbröd - smakar inget, men smulorna är större), samt stekt det i smör med salt och peppar. Det jag kan säga är att av alla tillagningsmetoder jag provat så är stekningen det som gått hem bäst i min familj.

0

Boman

30 aug 2008 kl. 00:35

Väntar på den, hittade flera stora förra året men inga ännu.

Rensad och klar för smörstekning

0

Salasias

1 sep 2008 kl. 00:25

Tog en tredjedel och gratinerade i ugn med Västerbottenost = oätligt! En ihopsoggad, kokt, förvälld svamp=disktrasa, med smält Västrebotten på, nä nä..
Knaprigt smörstekt i mindre bitar tog priset!

0

Lilla My

1 sep 2008 kl. 08:35

Just blomkålssvampen vinner, tycker jag, på att stekas istället för att kokas, förmodligen för att den innehåller så oerhört mycket mer vatten än t.ex. kantarellerna. Mina 4,5 liter färdigrensad blomkålssvamp blev igår kväll knappt 8 dl stekt…. *uhuuuu* men jag lade detta i grundsåsen till en lasagne istället för stekt köttfärs, och det blev så gott, så gott :)och klockan är halv nio och jag vill äta min lunchlåda NU!

0

göran

1 sep 2008 kl. 08:37

lustigt, min blev knaprig och supergod av att gratonera i ugn medans den jag stekte blev lie besk och trist.

jag förvälde den inte och klippte den i bitar. det kanske skiljer mot ditt sätt?

0

Eva K

1 sep 2008 kl. 11:10

Åååååååååå vad jag blir avis!!!
GRATTIS!!!

0

Linda

20 sep 2008 kl. 13:38

Hej! De är ganska ovanliga men hittar man en plats där de växer så brukar man kunna hitta där år efter år. Jag har själv hittat 2 st på 2 dagar nu, på båda ställena återkommer svampen nästan varje år. Jag bor i östra småland så det finns absolut här! Leta i tallrika skogar, de växer alltid vid foten av en tall, de är nämligen en parasit på trädet!
/ Linda

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone