Hej på er! Som svampnybörjare ville jag fråga om det kan vara farligt att röra vid giftsvampar, när man till exempel råkar plocka upp något okänt av misstag, för att sedan gå vidare till något man känner igen.
Det är ingenting jag själv fått lära mig, utan det var frugan som trodde det för ett par år sedan. Jag tyckte jag såg Michael Krikorev på DN-TV eller något sådant igår, och där såg han inte ut att ha något emot att hålla upp och visa giftsvampar.
Själv har jag bara plockat aspsopp, Carl Johan och smörsopp. De är de enda jag känner igen, har jag insett.
Jag känner inte till svampgifternas molekylära struktur, men endast mycket små molekyler kan tränga igenom huden. Så vitt jag vet är i alla fall svampgifter komplexa strukturer (men blir gärna rättad här) och stoppas av huden.
Däremot kan man förstås få i sig eländet om man slickar på fingrarna sedan. Undrar ändå om det finns nåt svampgift som är starkt nog att vara farligt i så små doser.
Summa: att ta på en giftig svamp lär inte vara farligt. Fast om man inte nödvändigtvis måste så kan man ju låta bli…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.