0 1183 visningar

9 svar

Hjälp: Svamp i gräsmattan

Hanna

29 aug 2008 kl. 19:18

Hej,
Varje vecka kan vi plocka ca en liter små brunaktiga svampar (se bilderna) i vår gräsmatta som vi sådde för ca 1 år sedan.

Vad det är för svamp?
Hur kan jag bli av med dem utan att gräsmattan dör?

Tacksam för hjälp.
Hanna

0

Signaturen

29 aug 2008 kl. 19:56

Det där är ett känsligt ämne, Hanna… Som du kanske anat är vi FÖR svamp, inte emot.

Jag föreslår att du vänder till http://www.gräsguiden.com istället.

0

Annette L, norr om Sthlm

29 aug 2008 kl. 19:58

Svamp i gräsmattan, tyder på en tät och fin matta ;=) bättre än mossa ;=)

0

Karljohansson

29 aug 2008 kl. 22:46

Bli av med? Är dom inte giftiga så käka upp dom vetja, annars får du gräva upp gräsmattan till ett djup av 30 cm och köra allt på deponi, sen sprutar du hela tomten (och gärna grannarnas oxå) med fungicid (Gori) som du köper i Norge eftersom den är förbjuden här, upprepa var tredje dag i fyra veckor. Fyll upp med pasteuriserad lerjord och så gräsfrö som vanligt. Lycka till :)

Ps. annars kanske du kan slappna av och låta dom vara bara? Ds. ;)

0

niclas

20 jul 2010 kl. 21:10

ja men det kan ju vara till hjälp om man vet om svampen är giftig och vad den heter! då man har barn.

0

Lill, Skellefteå

21 jul 2010 kl. 06:49

Om du har små barn så förstår jag om du blir orolig. Det finns ju faktiskt några gräsmattesvampar som innehåller vissa gifter.
Annars så tycker jag inte du ska vara orolig. Svampar är en naturlig del av ekosystemet. Om det inte vore för svamparna så hade det förmodligen inte funnits någon gräsmatta.
Hoppas du kan finna ett sätt att leva med svamparna och lycka till!

0

Madde Småland

21 jul 2010 kl. 08:26

Om inte jag tar helt fel så är väl dessa svampar en av de sorter som i vissa kretsar är väldigt eftersökta för att de har hallucinogena(?) effekter? Om det är dessa och om du bor i ett samhälle så kommer nog en del tonåringar hitta dit och sen ser du inte skymten av dessa svampar mer. Har för mig att det även fanns en diskussion om detta här på forumet för ngt år sedan?

När jag bodde inne i Växjö blev jag nyfiken på varför det fanns folk som sprang omkring på nätterna med ficklampor och plockade svamp och det var då svampar som liknade dessa. Har för mig att jag då läste att de är förbjudna att både plockas och inneha så därför plockas de i mörker.

Till dess att du kommer på ett sätt att antingen leva med dom eller bli av med dom är det bara till att hålla koll och plocka (för att kasta alltså;)  eller klippa gräset med uppsamlare tills säsongen är över.

Ni som kan betydligt mer än mig kanske kan namnge vilka svampar det rör sig om så Hanna kan få reda på ifall de är helt ofarliga eller giftiga.

0

Tänklite

21 jul 2010 kl. 09:39

Svara inte på Hannas fråga!!! Hon vill bara veta om det går att trippa på svamparna hon har plockat.

0

klas jaederfeldt

21 jul 2010 kl. 13:04

dom blir man inte hög på

0

Herr sopp

22 jul 2010 kl. 12:18

Panaeolus foenisecii, eller ja, dom hör väl till Panaeolina nu för tiden.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone